Брже од звука: Путници у опасности, а совјетско руководство на иглама

Објављено: 03.10.2017.год.
Хрушчову је био битан престиж земље и партија је захтевала да Тупољев подигне нови авион у ваздух крајем 1968. године. Извор: Георгиј Надеждин


Када је пре 40 година, 1. новембра 1977. године, први комерцијални надзвучни авион на свету полетео са московског аеродрома, његови путници су били у великој опасности, а да нису били тога свесни. Само су пилоти знали шта ће се догодити ако аеродром на одредишту одбије да их прими. Међутим, конкуренција са западним конструкторима авиона била је толико јака да совјетско руководство није могло одустати од овог лета и поред велике опасности.

На идеју да се направи цивилни авион који ће развијати надзвучну брзину дошао је Никита Хрушчов 1961. године на аеро-митингу у Москви. Совјетски лидер је видео у ваздуху надзвучне бомбардере Ту-22 и обратио се Андреју Тупољеву, легендарном совјетском конструктору авиона који је стајао поред њега: „Андреје Николајевичу, да ли бисте ви могли превозити људе уместо бомби?“

Испоставило се да легендарни конструктор већ ради на новом авиону који би подигао совјетску науку и технологију на потпуно нови ниво. За Хрушчова је нови авион био начин да се покаже супериорност совјетског уређења, и он је дао инжењерима зелено светло.

Проблем је био у томе што је Запад већ радио на новом надзвучном авиону који је веома подсећао на оно што је Тупољев имао на уму. Британски и француски инжењери су удружили снаге и створили Конкорд, нови авион који је требало да докаже супериорност Запада у ваздуху. Совјети то нису могли допустити.

Под притиском

Совјетски инжењери су схватили да су под озбиљним притиском већ у јулу 1963. године када је совјетски државни врх издао указ по коме се Тупољеву налаже да што је могуће пре направи и тестира нови авион.

Хрушчову је био битан престиж земље, и због тога је партија захтевала да Тупољев подигне нови авион у ваздух крајем 1968. године.

„Осећао се притисак који је константно растао. Ближила се Нова година и стварала се узнемирујућа атмосфера [међу инжењерима]. Хоће ли полетети или не?“, сећа се Владимир Вуљ, један од конструктора овога авиона.

Све је било спремно, али је време било ужасно. Мало се поправило тек 31. децембра 1968. године, тј. онога дана када је истицао рок који је поставила Комунистичка партија.

„Немојте заборавити да отпевате песму у лету“, давао је Тупољев инструкције пробном пилоту који се спремао да подигне нову машину у ваздух, и то по времену које би у другим околностима било довољан разлог за одустајање од лета. Али, више није било времена за одлагање.

Тупољев Ту-144, надзвучни млазни авион Аерофлота у ваздуху. Извор: Борис Корзин/Global Look PressТупољев Ту-144, надзвучни млазни авион Аерофлота у ваздуху. Извор: Борис Корзин/Global Look Press

И поред лоших временских услова први пробни лет је био успешан, што је совјетско руководство са поносом пренело страним државама. И директор компаније Pan American Airways је рекао да је совјетско достигнуће „врло импресивно“, и чак је разматрао могућност куповине авиона за америчко тржиште.

Чувени Конкорд је свој први пробни лет извео у марту 1969. годне. За совјетско руководство је било веома важно што је тај лет изведен два месеца након првог лета совјетског „ремек-дела“.

„Пољубац тигра”

Уследило је мноштво других тестирања после чега је руководство извело закључак да је авион безбедан и да се њиме могу редовно превозити путници.

Министар цивилне авијације Борис Бугајев дошао је 1. новембра 1977. године на аеродром Домодедово да присуствује првом комерцијалном лету надзвучног авиона Ту-144 са путницима. Бугајев је постао министар у мају 1970. године и од тада је оштро критиковао Ту-144 зато што је претерано скуп, а пројекат је већ у то време остао без свог моћног заштитника Никите Хрушчова.

Па ипак, авион је полетео и након два часа се приземљио 3.200 км одатле, у Алма Ати (Казахска ССР). Срећне путнике је дочекало највише партијско руководство заједно са одушевљеним новинарима.

Нико од путника, међутим, није знао да је тај лет био веома опасан.

„Пилоти су говорили да је управљање авионом Т-144 било као пољубац тигра“, сећа се Владимир Потјомкин, први заменик начелника Управе летова Министарства цивилне авијације СССР-а. Ако главни аеродром у Алма Ати не би могао да прими авион, и ако би из било ког разлога једини резервни аеродром у Ташкенту такође био затворен, пилоти би били беспомоћни у авиону који остаје без горива, а нема где да се приземљи.

Експерти Вороњешке фабрике авиона склапају надзвучни путнички авион Тупољев Ту-144. Извор: Јуриј Иванов/РИА НовостиЕксперти Вороњешке фабрике авиона склапају надзвучни путнички авион Тупољев Ту-144. Извор: Јуриј Иванов/РИА Новости

Годину дана касније (1978) совјетски инжењери су учинили кобни покушај тестирања нових мотора који би омогућили дужи лет. Тада је Ту-144 са новим моторима морао принудно да атерира и том приликом су погинула два техничара. Совјетско руководство је било незадовољно тиме што је овај пројекат био неисплатив, па је искористило ову прилику као изговор и обуставило недељне комерцијалне летове надзвучног авиона.

Западни Конкорд је летео још две деценије након тога. Ниједна авиокомпанија није могла платити 350 милиона долара, колико су конструктори потрошили за сваки надзвучни авион, тако да је ових 12 авиона дато компанијама Air France и British Airways бесплатно.

Катастрофа 2000. године била је последња кап у чаши трпљења Конкорда. Тада је надзвучни авион пао на узлетању близу Париза. Погинуло је свих 113 путника.

Завршетак Хладног рата је „оборио цену” прецењених пројеката који нису доносили профит. Тако су у пензију отишли Ту-144 и Конкорд, понос СССР-а и тријум француско-британске сарадње. Ови авиони су претворени у музејске експонате и споменике, као остаци времена у коме су политичка трвења допринела да темпо развоја технологија буде далеко бржи од природног.

Николај Шевченко,
Russia beyond


Кључне речи:

(0)

Остале вести из рубрике

Колумне

Русија побеђује и захтева правду за Србе – Кршљанин

Упркос огромној војној помоћи читавог Запада, већ је свима јасно да је победа Русије на украјинском фронту неминовна и да ће уследити ускоро. И управо је то и време када би могло доћи до исправљања историјских неправди нанетих Србији и српском народу

Дан када смо бомбардовали Рајх
Дан када смо бомбардовали Рајх

Освета краљевског ваздухопловства за бомбардовање Београда и скривене историјске чињенице о контраудару бомбардера краљевског ваздухопловства

2024-04-06 21:31:39

РТ: Тимофеј Бордачев: Запад мрзи Србију скоро колико и Русију, а ево зашто
РТ: Тимофеј Бордачев: Запад мрзи Србију скоро колико и Русију, а ево зашто

ЕУ и САД гуше Србију јер верују да је превише слична Русији

2024-04-03 19:35:02

Слободан 2024.
Слободан 2024.

Токсиколошки институт у Бону је у узорцима са аутопсије открио трагове лека дроперидол, тешког неуролептика који може да изазове инфаркт, а који Милошевићу никада није био прописан. Истрагу о смрти Милошевића водио је сам трибунал, који је за њу и одговоран и који је самог себе ослободио одговорности. Русија је у Савету безбедности УН изјавила да извештај трибунала не прихвата

2024-03-11 17:45:31

Корумпирана демократија, нови наци-фашизам и наметање мира –  Кршљанин
Корумпирана демократија, нови наци-фашизам и наметање мира – Кршљанин

Серија режираних ратова коју је наметнула западна олигархија, а која кулминира сада сукобом са Русијом, само је очајнички и узалудни покушај да се очува криминална и неправедна светска доминација западне олигархије

2024-02-21 19:52:26

Операција „Искра“: Руски „Коридор живота“
Операција „Искра“: Руски „Коридор живота“

Навршило се тачно 81 година од завршетка велике нападне операције Црвене армије која је имала за циљ да пробије опсаду Лењинграда, чијем становништву је услед тешког бомбардовања и перманентне глади, претило потпуно физичко уништење. Њено кодно име је лично осмислио Јосиф Стаљин, и у њему се очитавала последња нада за спас овог града.

2024-01-27 23:58:49

Грађански рат 2.0: Шта стоји иза најновије ескалације између Вашингтона и Тексаса?
Грађански рат 2.0: Шта стоји иза најновије ескалације између Вашингтона и Тексаса?

Свађа око америчке граничне кризе постала је тест да ли држава може да пркоси савезној влади како би се заштитила

2024-01-26 15:42:47

Кренимо у сусрет победи, која је близу – Кршљанин
Кренимо у сусрет победи, која је близу – Кршљанин

Сагледавање места Србије у савезништву са Русијом у Новом свету мора постати централна тема нашег политичког, стручног, друштвеног и медијског живота. Сви који могу, томе треба да дају допринос. То се више не може и не сме одлагати

2024-01-11 20:35:26

Од Балкан експреса до Хероја Халијарда: Нови српски историјски филм
Од Балкан експреса до Хероја Халијарда: Нови српски историјски филм

И херојство и трагедија извиру из судбине просечне српске породице. Она је требало и да издржи окупацију и ванредне околности које је она донела, али и да надјача сва искушења које је донео грађански рат и подела на четнике и партизане

2023-11-23 18:13:30

Аутошовинизам код Срба и Руса
Аутошовинизам код Срба и Руса

Објашњење овог феномена, бар када су у питању Срби, Руси и друга друштва капиталистичке (полу)периферије, слично је – трансфер озлојеђености (ресантимана) према доле… То је врста малог пакла, на који су, заправо, сами себе осудили. И друга казна и није потребна.

2023-09-23 13:28:53

Другосрбијански надреализам
Другосрбијански надреализам

КАКО су патриотски графити довели до покоља у школи „Владислав Рибникар“, а нису песме у којима се величају дрогирање и убијање?

2023-08-21 18:40:17

Девет деценија школског брода “Јадран”
Девет деценија школског брода “Јадран”

Школа под једрима - Пловећи амбасадор

2023-08-19 23:05:52

Косовски завјет, Видовдан, епска поезија и гусле  у историји и памћењу српског народа
Косовски завјет, Видовдан, епска поезија и гусле у историји и памћењу српског народа

„Границе душе нећеш наћи, па ма прошао свим путевима, толико је дубок њен логос“ - Хераклит

2023-08-14 17:00:59

Одступања од циља нема - Бошко Антић
Одступања од циља нема - Бошко Антић

Свака промена Администрације у САД доводи до многих расправа о спољној политици и војној стратегији нових домаћина у Белој кући, али до било каквих промена, у суштини, не долази.

2023-08-08 23:49:16

Афричка Шанса
Афричка Шанса

Пре неки дан, 27. и 28. јула, Санкт Петербург је био домаћин Другог самита и Економског и хуманитарног форума Русија-Африка. У северној престоници Русије не само да се разговарало, већ се већ градило о новом формату односа са Глобалним Југом.

2023-08-01 16:04:59

Морепловци у српским опанцима: На удару швапских сумарена (3)
Морепловци у српским опанцима: На удару швапских сумарена (3)

Опорављена српска војска запловила је од Крфа ка Солуну. Пут ка њеној Србији водио је преко овог грчког града. На напоран и опасан пут кренуло се с надом да ће брзо у Србију, али за то је требало још доста времена, а много је доживљаја везаних за море, па и трагедија. Од тада се у српском језику одомаћио назив за подморницу сумаран, а њена појава у то време на мору је најчешће значила катастрофу за брод на који се усмерила.

2023-07-15 06:37:08

Морепловци у српским опанцима: На удару швапских сумарена (4)
Морепловци у српским опанцима: На удару швапских сумарена (4)

Од самог доласка Србима је посвећивана велика пажња, а посебно се истицао командант базе и Бизерти адмирал Емил Гепрат, кога су српски војници прозвали “Српском мајком”. Сваки пут пред стројем српских војника или приликом обиласка у болницама поздравио их је са: “Помоз’ Бог јунаци! Да ли вам што треба?”.

2023-07-15 06:16:12

Морепловци у српским опанцима: Јунаци са Цера и Колубаре на мору
Морепловци у српским опанцима: Јунаци са Цера и Колубаре на мору

Српска војска се након офанзиве снага Макензена повукла преко Албаније на обале Јадранског мора. Јунаци са Цера и Колубаре су се тако нашли на обали мора о коме су само слушали у причама. Исцрпљени чекали су да их савезници пребаце на острво Крф. Била је то тужна слика једне храбре војске, али је ништа није могло уништити. На острву Крфу се се српски војници опоравили, многи се осталу у Плавој гробници, а успомене на те дане и данас надахњују српског војника.

2023-07-14 21:57:57

Морепловци у српским опанцима: Јунаци са Цера и Колубаре на мору  (2)
Морепловци у српским опанцима: Јунаци са Цера и Колубаре на мору (2)

“Мени су Савезници обећали транспортовање моје војске чим стигнем на Јадран, али су ме ето, преварили. Војска је због тога очајна и обесхрабљена. Што се мене тиче, хвала! Ја нећу напустити моје војнике. Ићи ћи с њима упркос својој болести, ма шта ме то стало.”

2023-07-14 21:40:28

Војнички нисмо поражени од далеко надмоћнијег агресора
Војнички нисмо поражени од далеко надмоћнијег агресора

На данашњи дан , пре 24 године, извршено је планско измештање јединица Приштинског корпуса са Косова и Метохије у складу са наређењем Штаба Врховне команде стр. пов. бр. 01/6019-10 од 10. јуна 1999. године. У преамбули наређења Штаба Врховне команде позива се на одлуку врховног команданта Војске Југославије и Војнотехнички споразум између међународних снага за безбедност (КФОР) и Војске Југославије, а у циљу организације и безбедног извршења измештања команди, јединица и установа.

2023-06-14 23:59:51

Почетак одбрамбеног боја на Паштрику
Почетак одбрамбеног боја на Паштрику

Операција копнених снага НАТО, војске Републике Албаније и Шиптарских терористичких снага у рејону Карауле „Горожуп“ и планине Паштрик, под називом „Стрела-2“, као друга етапа нападне операције „Стрела“ почела је 26. маја 1999. године изненадном и снажном артиљеријском и минобацачком ватром са територије Албаније

2023-05-27 22:43:19

Феномен Косова у српској историји и косовски завјет - В. Вртикапа
Феномен Косова у српској историји и косовски завјет - В. Вртикапа

„Границе душе нећеш наћи, па ма прошао свим путевима толико је дубок њен логос“ - Хераклит

2023-05-05 12:05:55

Деведесет пет година од стварања подморничке флотиле Краљевине Југославије
Деведесет пет година од стварања подморничке флотиле Краљевине Југославије

Био је 8. април 1928. када су се на хоризонту пред Боком Которском појавили обриси великог теретњака кога су следиле две мале силуете. И док су се дуго исчекиване лађе приближавале свом крајњем одредишту, гомиле мештана појуриле су да свечано дочекају нови понос младе државе. Тог историјског дана, уз мол тиватског Арсенала пристале су уз пратњу матичног брода „Хвар“ две подморнице на чијим торњевима су се вијориле војнопоморске заставе Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца. Тог дана, створен је један од елитних видова Југословенске војске – Подморничка флотила. Ово је прича о људима и бродовима који су је чинили

2023-04-08 18:03:39

Владимир Кршљанин: Издржати до победе
Владимир Кршљанин: Издржати до победе

У свету, реално, победа се већ десила. За само неколико деценија, без ратова, колонизација и уцена,...

2023-02-04 16:30:22

rt - kolumne
baner rakija desno kolumne
baner apartman desno / kolumne
baner obzor desno - kolumne

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: