Извор: Восток / РТ
Ту-144 суперсонични путнички авион је ушао у службу пре 43 године. Како би се обележио датум, РТ је саставио листу једнако вредних совјетских техничких чуда. Неки су почели да се баве наслеђем, други су заборављени, а неки и данас шпартају.
Ту-144, "совјетски конкорд"
Један од само два комерцијална суперсонична транспортна авиона - други је Конкорд - Тупољев Ту-144, први пут је полетео 31. децембра 1968. године, два месеца пре свог англо-француског колеге. Са својим елегантним облицима и нагнутим шиљатим носевима - неопходним ради видљивости између преласка стандардног режима лета на режим полетања и слетања - оба су постала симболи у ваздухопловству крајем 20. века.
26. децембра 1975. године Ту-144 је ушао у службу, превозећи пошту између Москве и тадашње казахстанске престонице Алма-Ате (сада Алмати). Две године касније превозио је прве путнике истом рутом. Лет од 3.200 километара трајао је око два сата - два пута брже од обичног лета.
Ту-144 креатори су имали велике планове за авион. Мапе су састављене за летове надзвучним брзинама којима се повезује Москва са целим светом, укључујући Европу, Јапан и Кубу. Али му није било суђено да тако буде - једини пут када је авион летео изван Совјетског Савеза било је на три аеромитинга у Ле Бурже седамдесетих година, а један од тих летова се завршио падом у којем је погинуло 14 људи.
Још двоје је погинуло приликом несрећног слетања 1978. Због проблема са сигурношћу и непрофитабилности, Ту-144 је окончао своју каријеру за превоз путника након само осам месеци и 55 летова. Повремено је превозио терет до 1999. године, када је заувек повучен - четири године пре Конкорда.
Буран, совјетски шатл
Један од начина да се настави са употребом Ту-144 била је његова употреба за обуку посада за совјетски космички брод Буран (мећава на руском). Осмишљен 1973. године, Буран је требало да се супротстави америчком програму космичких шатлова, превозећи посаде и терет у орбиту и назад.
Развој је захтевао огромне напоре, укључујући око 2,5 милиона људи из целог Совјетског Савеза. Први лет био је заказан за 1984. годину, али је морао да се одложи, све док 1988. године Буран није коначно зарулао пистом у небо. Бурана је носила ракета Енергиа - најмоћнија ракета Совјетског Савеза икада направљена.
Буранов први и једини лет био је јединствен по томе што је био без посаде, контролисан са земље из контролног центра. Извршио је два лета око Земље за четири часа те безбедно слетео, и то заувек. Како се Совјетски Савез распао, финансије су приморале да програм буде суспендован на неодређено време 1993. године.
Ан-225 Мрија, најтежи авион икада направљен
Бурана на својим леђима носио је Антонов Ан-225 Мрија ("сан" на украјинском). Дизајниран у Украјинској Совјетској Републици са почетном сврхом ношења совјетског космичког шатла, направио је свој први лет 1988. године и ушао у потпуну употребу 1989. године.
Са својом импресивном дужином од 84 метра и распоном крила од 88,4 метра, авион је један од највећих авиона који постоје.
Украјинска Мрија на аеромитингу у Москви 2001. године © Спутник / Дмитриј Коробејников
Само је једна од тих летећих грдосија икада направљена, а у изградњу су уложиле напоре компаније из неколико градова широм Русије и Украјине (у то време све део Совјетског Савеза). Способан да понесе 390 тона терета, омогућио је ваздушни превоз за ствари које су раније биле претешке и гломазне.
Једна и једина Мрија остала је оперативна до данашњег дана, а са њом управља украјинска авиокомпанија Антонов и уговорено је да се авионом превози масивна индустријска и војна опрема.
Каспијско чудовиште
Прије Мрије, рекорд у тежини товара држао је КМ (скраћено од "Корабл-макет", или "прототип брода") - јединствена совјетска летелица изграђена шездесетих година.
Додуше, у пракси није носила толики терет високо, јер је дизајнирана да лети ниско.
Названа "Каспијско чудовиште" (што је такође скраћено КМ на руском), могла је носити до 304 тоне терета и да се креће брзином од преко 400 km/h. Развијена је и изграђена у тајности, а током 15 година су вршена тестирања на Каспијском мору.
Пуњење горивом Каспијског чудовишта © RTD
Године 1980., исте године када је творац летелице преминуо од повреда током тестирања друге летелице, Каспијско чудовиште је такође уништено. Грешком пилота летелица је оштећена и плутајући на води неколико дана, на крају је потонула. Никада није извучена на површину.
Лењин, први нуклеарни ледоломац
Године 1957. Совјетски Савез је додао револуционарну искру у пракси чишћења замрзнутих морских путева, пуштајући у рад први нуклеарни брод на свету. Комбинација две ствари којих Русија има у изобиљу - лед и уранијум - био је Лењин, ледоломац који је започео јединствени тренд у бродоградњи.
Брод су покретала два реактора и четири турбине, а чистио је лед дуж северних обала Совјетског Савеа више од 30 година и пловио даље на север од било којег брода раније. Пензионисан је 1989. године, јер му је и труп био истањен због свих ледова које је преорао, те је постао плутајући музеј у граду Мурманску.
Совјетски Савез је био, а Русија остаје једина земља која је изградила и користила ледоломце на нуклеарни погон. Од времена Лењина изграђено је укупно десет, од којих је пет оперативно и данас, а такође се граде нови.
У подршку младим талентима, образовање и науку НИС уложио више од шест милиона евра
2022-12-16 15:20:19
Kомпанија НИС наставила је да проширује круг партнера међу образовним институцијама успостављањем сарадње са Математичким факултетом...
2022-12-08 08:58:38
Сви мастер студенти и дипломци изабраних факултета који желе да започну каријеру у компанији НИС имају...
2022-11-08 15:27:01
Успостављена сарадња са Универзитетом у Новом Саду и Филозофским факултетом Нови Сад
2022-10-01 13:28:24
Компанија НИС наставља да проширује круг партнера међу образовним институцијама успостављањем сарадње у области образовања, истраживања...
2022-09-02 14:51:27
У оквиру шесте сезоне програма праксе „NIS Calling“, ове године тим НИС-а је постао богатији за...
2022-08-02 13:14:16
Компанија "Руселектроника", која је део "Ростеха", направила је електронику за комуникационе системе за руске цивилне авионе...
2022-07-25 12:22:56
На 63. Међународној математичкој олимпијади (IMO), која је од 9. до 16. јула одржана у Ослу,...
2022-07-19 09:50:56
Научници су открили три "егзотичне врсте честица" корак ближе откривању начина на који универзум функционише, саопштио...
2022-07-08 11:27:43
На 26. Јуниорској балканској математичкој олимпијади, одржаној у Сарајеву, шесточлана екипа Србије освојила је једну златну...
2022-07-05 11:15:56
У просторијама Математичке гимназије у Београду данас је одржана свечана додела медаља и диплома за учеснике...
2022-06-23 17:10:42
Руски универзитети више не учествују у Болоњском процесу, изјавио је заменик министра науке и високог образовања...
2022-06-06 19:06:24
Почела највећа научна забава на отвореном
2022-06-05 13:35:37
Видимо се 4. и 5. јуна у Парку науке на Ади Циганлији!
2022-06-02 14:39:48
Сарадња и са факултетима у области безбедности и здравља на раду
2022-05-31 13:35:53
Министарство науке и високог образовања Русије потврдило је намеру укидања Болоњског процеса и да се приоритет...
2022-05-24 20:11:50
Kомпанија НИС и Рачунарски факултет Универзитета Унион успоставили су сарадњу у области образовања, истраживања и трансфера...
2022-05-16 16:34:15
Компанија НИС позива студенте завршних година факултета и мастер студија да се придруже тиму једног од...
2022-04-27 16:54:29
"Роскосмос" ће предложити руским авио-компанијама да заменe опрему америчког Џи-Пи-Ес навигационог система руским ГЛОНАСС-ом, саопштио је...
2022-04-22 12:42:02
Федерална агенција за ваздушни саобраћај "Росавијација" препоручила је авио-компанијама да се припреме за могуће гашење Џи-Пи-Ес...
2022-04-22 08:35:17
У Руском центру за науку и културу „Руски дом“ у Београду одржана је презентација Руског научног...
2022-02-17 12:27:17
Mинистарство индустрије и информационих технологија Кине је саопштило данас да је земља поставила укупно скоро 1,43...
2022-02-14 09:39:20
Истраживачи су поставили нови рекорд створене количине енергије ослобођене у реакцији нуклеарне фузије
2022-02-11 09:16:56