Променио га лет у космос: Одлетео као космонаут, слетео као филозоф

Објављено: 14.03.2019.год.
Јуриј Батурин у Београду, Фото К. Михаиловић / Новости

Руски академик Јуриј Батурин посетио Београд и за "Новости" говорио о својим искуствима на међузвезданим путовањима. Радио у ракетној компанији и маштао о томе да постане астронаут

Лет у космос га је, како каже, много променио. Сада на другачији начин доживљава лепоту света, а, пре свега, променио се његов однос према животу. Не само личном, него уопште. Отиснуо се у свемир као космонаут, а вратио се као филозоф.

Током посете Београду, руски академик и космонаут Јуриј Батурин причао нам је о међузвезданим путовањима, о животу у свемирским станицама, космичким истраживањима, али и својој богатој и готово невероватној биографији. Спојио је неспојиво: био је инжењер у Ракетно-космичкој компанији "Корољов", докторирао је правне науке, а после тога завршио Факултет за журналистику и Дипломатску академију. Уз све то, саветовао је руске председнике Горбачова и Јељцина и написао 15 књига из космонаутике, права и области медија. У космос се винуо 1998. и 2001. Власник је Ордена "Херој Русије", који је добио за храброст испољену током космичких летова, пишу Новости

- Сувишног знања нема. Све оно чему се дајеш јесте инструмент за спознају света - каже Батурин. - Право је случајно доспело у сферу мог интересовања. Радио сам у ракетној компанији и маштао о томе да одлетим у свемир. Крајем седамдесетих година прошлог века, у свим информативним емисијама емитовале су се репортаже из космоса. Мој задатак је био да помогнем космонаутима да их припреме. Када се догодио неспоразум око повреде ауторских права, схватили смо да нам је у Институту потребан правник. Руководство, међутим, није дозволило да запослимо неког са стране, па смо се договорили да решимо проблем на други начин. Једино сам ја био толика будала да се вратим у студентску клупу.

Батурин је провео у космосу двадесетак дана. Први пут је летео на космичком броду "Сојуз ТМ-28", где је, у оквиру експедиције "Мир 26", провео готово 12 дана. Други лет је био на космичком броду "Сојуз ТМ-32", а у посади је био и први свемирски туриста Денис Тито, који је платио 20 милиона долара за ово путовање.

- Веома је важна психолошка припрема за лет - говори Батурин. - Лет у космос је и даље опасан посао. Неки космонаути су током припрема настрадали, а поједини се нису вратили са лета. Са тим страхом космонаут се сусреће и пре и током лета. Битно је да жеља за одлазак у свемир надјача страхове, али и да чланови посаде делују као један и да се погледом споразумеју. Животи им зависе од тога.

Батурин се сећа да је другачије било када је са њима био Денис Тито.

- Захтевао је да га вратимо на Земљу, да не ризикујемо, јер је платио путовање - објашњава Батурин. - Волео је да га зовемо космичким човеком, што је и био. Радио је у НАСА и желео је да буде космонаут, али није могао. Када је зарадио новац, платио је да оствари свој сан. Али током тог путовања схватио сам да не би требало мешати праве космонауте са свемирским туризмом. Свемирски туристи не схватају да ће им на том скупом лету бити мука и нелагодно. Због тога космонаути треба да спроводе научна истраживања, а за космичке туристе нека се ангажују добри "кочијаши" који ће их водити на луксузна путовања.

Током оба лета Батурин је водио дневник, снимао, фотографисао. Али оно што је забележио још није објавио.

- Небо је звезданије него што можете да замислите - каже он. - Звезде сијају јако, оне су као брилијанти на црном сомоту. Ниједан фотографски апарат нити камера не могу да забележе те нијансе које су се урезале у нашу свест. Кад сам видео ту лепоту, обузело ме је осећање блиско религиозном.

Батурин уочи лета у свемир

КОСМИЧКИ АДВОКАТ

БАТУРИН нам је открио да је десет година радио као адвокат и био члан удружења московских адвоката.

- Када сам кренуо у космос, понео сам потврду о томе да сам адвокат, па можете да сматрате да сам већ постао свемирски бранилац - каже он. - До краја 20. века, свемир је остао чист од звецкања злата, а у 21. веку, у космос је дошло "златно теле". Али продаја космичког простора није по закону и нарушава међународне конвенције. Као адвокат, наступам против тога.

ГОСПОДАР БЕСКОНАЧНОСТИ

Заједно с Јуријем Батурином, у Београду је била и Ирина Соколова, инструктор за психофизичку припрему космонаута из "Звезданог града", који се налази недалеко од Москве. Руски академик је гостовао у Народној библиотеци Србије и на Филолошком факултету, а разговор са њим водила је проф. др Корнелија Ичин. Батурин је са собом понео неколико примерака своје нове књиге "Господари бесконачности: Космонаут по професији и судбини" и поклонио их домаћинима.

Д. Матовић, Новости

Космос

РТ: Сатурнов месец би могао бити још једно место где је могућ живот

Сатурнов месец Мимас вероватно крије океан испод своје површине где би се могао наћи ванземаљски живот, кажу научници

РТ: Космичка политика НАТО-а запаљиви документ који легитимизује употребу силе у космосу

Москва је критиковала нову космичку политику НАТО-а као „једнострану“ и „запаљиву“

2022-01-21 08:28:35

РТ: НАТО објавио „космичку политику“

Алијанса предвођена САД-ом експлицитно је саопштила да би космичке претње „могле довести до позивања на члан 5.“

2022-01-18 08:27:33

РТ: Кина направила вештачки „Месец“

Кина је изградила вештачки "Месец" на Земљи који симулира услове ниске гравитације - први такве врсте....

2022-01-12 13:21:31

РТ: „Најважнија“ руска научна мисија за ову годину „Луна 25“

Шеф Руске академије наука открио је чему се истраживачи надају да ће пронаћи на површини Месеца

2022-01-11 16:11:22

„Роскосмос“ развио пројекат космичке електране која ће преносити енергију на Земљу

Космичка електрана ће преносити сунчеву енергију из космоса у тешко доступна подручја Земље или на друге космичке летелице

2022-01-05 09:11:10

РТ: Кинески орбитер послао фотографије Марса

Кинеска национална космичка администрација (ЦНСА) објавила је нове фотографије из свог пројекта "Тјанвен 1 Марс", укључујући...

2022-01-01 12:39:28

РТ: Иран лансирао космичку ракету домаће производње

Како се наводи, иранска космичка ракета је понела три истраживачка сателита

2021-12-30 14:05:01

РТ: Кина захтева да САД обуздају „Спејсикс“ након инцидента са сателитима

Пекинг апелује на Вашингтон да предузме „хитне мере” како би спречио потенцијалне сударе кинеске космичке станице и сателита „Спејсикса“

2021-12-29 08:00:29

Са космодрома Бајконур лансиран „Сојуз“ са 36 комуникационих сателита „OneWeb“

Ракета-носач "Сојуз" 2.1б са горњим степеном "Фрегат" и 36 комуникационих сателита "OneWeb" лансиранa је са космодрома...

2021-12-27 18:04:38

РТ: Научници кажу да је „живот на Венери“ стварнији него икад

Са екстремним температурама, ураганским ветровима и интензивном вулканском активношћу, чини се да је Венера последње место за тражење живота у Сунчевом систему, али нова студија сугерише да би још увек могао да постоји у киселим облацима планете.

2021-12-26 10:40:59