Природни гас – погонско гориво будућности

Објављено: 02.09.2019.год.
Округи сто „Kоришћење природног гаса као погонског горива“, фото: © НИС


У организацији компаније НИС данас је у Београду одржан округли сто под називом „Коришћење природног гаса као погонског горива“. Ова дискусија одржана је у оквиру манифестације „Плави коридор 2019“ коју организују компаније ГАЗПРОМ и UNIPER у циљу промоције значаја коришћења природног гаса. На овај начин НИС и Србија постали су део овог значајног међународног пројекта и угостили караван возила на природни гас који ће током трајања манифестације прећи више од 5.000 километара и обићи низ европских градова, међу којима је и главни град Србије.

На округлом столу у Пословном центру НИС-а учествовали су представници гасне и аутомобилске индустрије, представници стручне јавности и медија који су дискутовали о економским и еколошким бенефитима коришћења природног гаса као погонског горива, као и о новинама у индустрији возила која користе овај енергент као гориво. Захваљујући повећању броја возила са погоном на природни гас и КПГ и ЛНГ пунионицама чији број константно расте, природни гас је постао одрживо и еколошки прихватљиво алтернативно гориво доступно потрошачима. Његова употреба доприноси даљој декарбонизацији саобраћаја и нуди значајан потенцијал за смањење емисија у будућности.

Поред представника НИС-а, на округлом столу учествовали су и представници компанија ГАЗПРОМ, UNIPER и IVECO. Модератор скупа био је Горан Лалић, директор Департмана за трговину и управљање портфолијом природног гаса у НИС-у.
.
Павел Кандалинцев, директор Дирекције за малопродају у компанији НИС, указао је на  еколошке предности и финансијске  бенефите употребе компримованог природног гаса као погонског горива и навео  да даља перспектива развоја КПГ малопродајне мреже НИС-а зависи од трендова развоја домаћег тржишта овог енергента:

„Компримовани природни гас је још једно алтернативно гориво које смо уврстили  у понуду у оквиру наше малопродајне мреже, поред традиционалних врста деривата. Тренутно у Србији има око 1.000 возила на компримовани природни гас и око 20 станица за пуњење, од чега су три у власништву НИС-а . Реч је о NIS Petrol бензинским станицама  „Нови Сaд 10“ и „Чачак  1“, као и о ГАЗПРОМ бензинској станици „Жарково 2“ у Београду. Планирамо даље ширење малопродајне мреже НИС-а на којима ће бити доступан компримовани природни гас. У наредном периоду ова врста енергента биће део понуде на ГАЗПРОМ бензинској станици „Блок 45“ у Београду, док разматрамо могућност отварања КПГ пунионице на нашој бензинској станици у Нишу. Даљи развој НИС-а у овом сегменту зависиће од перспективе развоја тржишта у целини“, истакао је Кандалинцев.



Детлеф Веслинг, директор за техничку сарадњу компаније UNIPER, изразио је наду да ће пројекат „Плави коридор“ допринети развоју тржишта природног гаса на Балкану укључујући Србију и говорио о еколошким предностима употребе природног гаса као моторног горива.

„Сви сада говоре о климатским променама. Оно што морамо да кажемо је да ЛНГ не доприноси толико редукцији CO2, око 10 процената. Али, ако разговарамо о другим предностима, које су такође важне током дискусија у ЕУ, онда можемо да кажемо да ЛНГ значи смањење емисије честица за 95 одсто, ако поредимо са дизелом. У Немачкој дизел камионима већ није дозвољен улазак у поједине области. Такође, када је реч о буци – смањење је 70 одсто када је реч о ЛНГ-у. То су заиста предности које морамо имати у виду када је реч о еколошкој сфери и разлог зашто политика подржава развој ових горива у ЕУ“, рекао је Веслинг.

Андре Шуман, директор за питања техничке сарадње компаније UNIPER, представио је идеју и историју манифестације „Плави коридор“, наводећи да је кључни циљ пројекта презентација бенефита употребе природног гаса као погонског горива, као и перспектива развоја ове врсте енергента на глобалном тржишту:

„Поред тога што желимо да укажемо на предности употребе природног гаса као погонског горива, циљ каравана возила је и да се покаже да постоји одговарајућа малопродајна  и транспортна инфраструктура за развој ове врсте енергента. Поред каравана возила, организујемо и округле столове што се показало као добра пракса јер имамо могућност да разменимо мишљења када је реч о трнутном стању, као и о перспективама развоја тржишта природног гаса“. 

Марко Ходалић, менаџер продаје возила на природни гас за регион централне и источне Европе у компанији IVECO је  овом приликом говорио о предностима коришћења возила на ЛНГ наглашавајући њихову економичност. 

„Оно што је интересантно је да на нашем тржишту имамо велику разлику у цени између дизела и компримованог природног гаса и то је  оно што нашим купцима даје економску рачуницу да направе  плус у односу на дизел. Тако на пример, ако финансирате возило на ЛНГ  и плаћате месечну рату, биће вам  већа рата за гасно возило, јер је скупље у набавци, али ћете истовремено направити  много већу уштеду на гориву, тако да ћете  већ првог месеца бити у плусу“, истакао је Ходалић, додајући да коришћење возила на ЛНГ има низак интензитет угљеника, као и да се може складиштити и дистрибуирати са минималним губицима.

Компанија НИС по други пут је део великог међународног пројекта „Плави коридор“, јер је и 2014. године била организатор округлог стола одржаног у част ове манифестације. Као лидер на тржишту нафтних деривата у Србији, НИС је прва велика мрежа бензинских станица на домаћем тржишту која је у оквиру своје малопродајне мреже уврстила у понуду компримовани природни гас (КПГ), а овај енергент који се сматра горивом будућности доступан је и кроз систем велепродаје компаније. 

У оквиру међународне манифестације „Плави коридор“ испред Пословног центра НИС-а у Београду, организована је и изложба возила која користе гас као погонско гориво.

«Плави коридор»  је међународна манифестација којa се традиционално организује од 2008. године. До сада је у караванима који су прошли више од 55.000 километара и обишли око 130 градова учествовало преко 200 возила. Сваке године манифестација има посебан фокус. Овогодишњи караван возила симболично ће повезати трасе два нова гасовода у изградњи – Северног тока 2 и Турског тока. Караван је подељен на европски и руски део, да би финале било одржано у Санкт Петербургу, током трајања Међународног гасног форума. Током такозваног европског дела манифестације возила која учествују у каравану прећи ће око 5.000 километара и обићи више од 10 градова – од Истанбула до Грајфсвалда. 

У Русији ће караван стартовати од компресорксе станице «Рускаја» где почиње гасовод «Турски ток», да би се оба дела каравана састала на свечаном финалу манифестације 2. октобра у Санкт Петербругру, где ће у оквиру Међународног гасног форума бити одржана посебна сесија са фокусом на примени гаса у превозним средствима. 

 

Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

РТ: Може ли Москва завршити гасовод „Северни ток 2“ упркос санкцијама САД?: „Никад не реци никад“, наводе из „Гаспрома“

2020-02-17 07:25:20

Руски гасовод "Северни ток 2" вредан више од 10 милијарди долара, који ће пумпати гас на удаљеност већу од 1.200 км до Немачке, под санкцијама је...

РТ: „Tројански коњи кинеске обавештајне службе“: Помпео оптужио Хуавеј и друге кинеске компаније

2020-02-15 06:46:21

Технoлошке фирме које добијају подршку из Пекинга служе као инструмент кинеске обавештајне службе, изјавио је амерички државни секретар Мајк Помпео, још једном нападајући "Хуавеј" и друге...

Србија очекује ратификацију споразума о слободној трговини са Евроазијским економским савезом наредних недеља

2020-02-13 09:27:56

Србија очекује да ратификује споразум о слободној трговини са Евроазијским економским савезом (ЕАЕС) наредних недеља, рекла је председник Скупштине Србије Маја Гојковић на састанку Комисије за...

Саудијска Арабија захтева смањење производње нафте у државама ОПЕК-а

2020-02-04 12:03:40

Саудијска Арабија захтева значајно смањење производње нафте у државама-произвођачима ОПЕК-а, како би се избегао пад потражње за нафту због ширења коронавируса, пише „Волстрит џурнал“, позивајући се...

НИС обучава будуће нафташе

2020-01-31 15:34:29

Започела практична настава за ученике у Тренинг центру у Елемиру

РТ: Кина и Индија ће преузети контролу над трећином светске економије

2020-01-27 10:11:59

Тржишта у равоју Кине и Индије чиниће 35 процената глобалног бруто друштвеног производа (БДП) до 2060. године, приближавајући се заједничком удјелу САД-а и европских земаља, наводи...

Четири аутомобила FIAT 500 за верне потрошаче НИС-а

2020-01-24 16:30:28

Компанија НИС уручила је данас главне награде, аутомобиле FIAT 500, срећним добитницима наградних игара које је приредила за своје потрошаче током новембра, односно децембра месеца прошле...

РТ: Потпаљен трговински рат? Лондон ризикује бес САД-а након обећања да ће наставити са увођењем пореза технолошким гигантима попут Гугла и Фејсбука

2020-01-23 06:44:53

Британски министар финансија Саид Џавид се обавезао да ће Велика Британија подстаћи увођење пореза на дигиталне услуге глобалних технолошким компанијама, упркос претњама САД-а да ће вероватно...

Србија очекује гас кроз „Турски ток“ до краја године

2020-01-22 07:24:27

Србија се нада да ће прве количине гаса кроз "Турски ток" добити до краја ове године, рекао је српски предсједник Александар Вучић за РИА Новости. "Надам се...

Спор два кабловска оператера: „Јунајтед“ нуди само Н1

2020-01-21 14:00:48

Не стишава се рат кабловских оператера око ускраћивања канала делу корисника. "Супернова": Хоћемо и спортске канале, а не један. Поступак aнтимонополиста

rt ekonomija
историја Русије - економија

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: