Природни гас – погонско гориво будућности

Објављено: 02.09.2019.год.
Округи сто „Kоришћење природног гаса као погонског горива“, фото: © НИС


У организацији компаније НИС данас је у Београду одржан округли сто под називом „Коришћење природног гаса као погонског горива“. Ова дискусија одржана је у оквиру манифестације „Плави коридор 2019“ коју организују компаније ГАЗПРОМ и UNIPER у циљу промоције значаја коришћења природног гаса. На овај начин НИС и Србија постали су део овог значајног међународног пројекта и угостили караван возила на природни гас који ће током трајања манифестације прећи више од 5.000 километара и обићи низ европских градова, међу којима је и главни град Србије.

На округлом столу у Пословном центру НИС-а учествовали су представници гасне и аутомобилске индустрије, представници стручне јавности и медија који су дискутовали о економским и еколошким бенефитима коришћења природног гаса као погонског горива, као и о новинама у индустрији возила која користе овај енергент као гориво. Захваљујући повећању броја возила са погоном на природни гас и КПГ и ЛНГ пунионицама чији број константно расте, природни гас је постао одрживо и еколошки прихватљиво алтернативно гориво доступно потрошачима. Његова употреба доприноси даљој декарбонизацији саобраћаја и нуди значајан потенцијал за смањење емисија у будућности.

Поред представника НИС-а, на округлом столу учествовали су и представници компанија ГАЗПРОМ, UNIPER и IVECO. Модератор скупа био је Горан Лалић, директор Департмана за трговину и управљање портфолијом природног гаса у НИС-у.
.
Павел Кандалинцев, директор Дирекције за малопродају у компанији НИС, указао је на  еколошке предности и финансијске  бенефите употребе компримованог природног гаса као погонског горива и навео  да даља перспектива развоја КПГ малопродајне мреже НИС-а зависи од трендова развоја домаћег тржишта овог енергента:

„Компримовани природни гас је још једно алтернативно гориво које смо уврстили  у понуду у оквиру наше малопродајне мреже, поред традиционалних врста деривата. Тренутно у Србији има око 1.000 возила на компримовани природни гас и око 20 станица за пуњење, од чега су три у власништву НИС-а . Реч је о NIS Petrol бензинским станицама  „Нови Сaд 10“ и „Чачак  1“, као и о ГАЗПРОМ бензинској станици „Жарково 2“ у Београду. Планирамо даље ширење малопродајне мреже НИС-а на којима ће бити доступан компримовани природни гас. У наредном периоду ова врста енергента биће део понуде на ГАЗПРОМ бензинској станици „Блок 45“ у Београду, док разматрамо могућност отварања КПГ пунионице на нашој бензинској станици у Нишу. Даљи развој НИС-а у овом сегменту зависиће од перспективе развоја тржишта у целини“, истакао је Кандалинцев.



Детлеф Веслинг, директор за техничку сарадњу компаније UNIPER, изразио је наду да ће пројекат „Плави коридор“ допринети развоју тржишта природног гаса на Балкану укључујући Србију и говорио о еколошким предностима употребе природног гаса као моторног горива.

„Сви сада говоре о климатским променама. Оно што морамо да кажемо је да ЛНГ не доприноси толико редукцији CO2, око 10 процената. Али, ако разговарамо о другим предностима, које су такође важне током дискусија у ЕУ, онда можемо да кажемо да ЛНГ значи смањење емисије честица за 95 одсто, ако поредимо са дизелом. У Немачкој дизел камионима већ није дозвољен улазак у поједине области. Такође, када је реч о буци – смањење је 70 одсто када је реч о ЛНГ-у. То су заиста предности које морамо имати у виду када је реч о еколошкој сфери и разлог зашто политика подржава развој ових горива у ЕУ“, рекао је Веслинг.

Андре Шуман, директор за питања техничке сарадње компаније UNIPER, представио је идеју и историју манифестације „Плави коридор“, наводећи да је кључни циљ пројекта презентација бенефита употребе природног гаса као погонског горива, као и перспектива развоја ове врсте енергента на глобалном тржишту:

„Поред тога што желимо да укажемо на предности употребе природног гаса као погонског горива, циљ каравана возила је и да се покаже да постоји одговарајућа малопродајна  и транспортна инфраструктура за развој ове врсте енергента. Поред каравана возила, организујемо и округле столове што се показало као добра пракса јер имамо могућност да разменимо мишљења када је реч о трнутном стању, као и о перспективама развоја тржишта природног гаса“. 

Марко Ходалић, менаџер продаје возила на природни гас за регион централне и источне Европе у компанији IVECO је  овом приликом говорио о предностима коришћења возила на ЛНГ наглашавајући њихову економичност. 

„Оно што је интересантно је да на нашем тржишту имамо велику разлику у цени између дизела и компримованог природног гаса и то је  оно што нашим купцима даје економску рачуницу да направе  плус у односу на дизел. Тако на пример, ако финансирате возило на ЛНГ  и плаћате месечну рату, биће вам  већа рата за гасно возило, јер је скупље у набавци, али ћете истовремено направити  много већу уштеду на гориву, тако да ћете  већ првог месеца бити у плусу“, истакао је Ходалић, додајући да коришћење возила на ЛНГ има низак интензитет угљеника, као и да се може складиштити и дистрибуирати са минималним губицима.

Компанија НИС по други пут је део великог међународног пројекта „Плави коридор“, јер је и 2014. године била организатор округлог стола одржаног у част ове манифестације. Као лидер на тржишту нафтних деривата у Србији, НИС је прва велика мрежа бензинских станица на домаћем тржишту која је у оквиру своје малопродајне мреже уврстила у понуду компримовани природни гас (КПГ), а овај енергент који се сматра горивом будућности доступан је и кроз систем велепродаје компаније. 

У оквиру међународне манифестације „Плави коридор“ испред Пословног центра НИС-а у Београду, организована је и изложба возила која користе гас као погонско гориво.

«Плави коридор»  је међународна манифестација којa се традиционално организује од 2008. године. До сада је у караванима који су прошли више од 55.000 километара и обишли око 130 градова учествовало преко 200 возила. Сваке године манифестација има посебан фокус. Овогодишњи караван возила симболично ће повезати трасе два нова гасовода у изградњи – Северног тока 2 и Турског тока. Караван је подељен на европски и руски део, да би финале било одржано у Санкт Петербургу, током трајања Међународног гасног форума. Током такозваног европског дела манифестације возила која учествују у каравану прећи ће око 5.000 километара и обићи више од 10 градова – од Истанбула до Грајфсвалда. 

У Русији ће караван стартовати од компресорксе станице «Рускаја» где почиње гасовод «Турски ток», да би се оба дела каравана састала на свечаном финалу манифестације 2. октобра у Санкт Петербругру, где ће у оквиру Међународног гасног форума бити одржана посебна сесија са фокусом на примени гаса у превозним средствима. 

 

Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

Лавров: Морамо да развијемо сопствене механизме плаћања, независне од Запада

2020-12-01 18:20:00

Морамо да развијемо сопствене механизме плаћања, независне од Запада, рекао је министар спољних послова Сергеј Лавров коментаришући претње да ће Белорусија бити искључена из система СВИФТ. "Што...

Милион литара горива уз Drive.Go мобилну апликацију НИС-а

2020-11-30 17:46:33

Крајем године, када се традиционално сабирају постигнути резултати у протеклом периоду, Нафтна индустрија Србије и њени корисници могу са поносом да се похвале резултатом који је постигла иновативна...

РТ: Велика Британија почела са уклањањем опреме кинеског „Хуавеја“ из система 5G мреже

2020-11-30 10:35:58

Британске телекомуникационе компаније неће смети да инсталирају нову "Хуавеј" 5G опрему након септембра 2021. године, саопштила је британска влада. Овај потез део је плана уклањања опреме...

РТ: Изградња руског гасовода „Северни ток 2“ наставља се следећег месеца

2020-11-29 10:31:03

Упркос све већем америчком притиску на пројекат гасовода "Северни ток 2", компанија која стоји иза руског гасовода, "Северни ток 2" АГ најавила је планове да у...

НИС на име дивиденде акционарима исплаћује 4,4 милијарде динара

2020-11-27 11:42:47

Упркос изазовним околностима узрокованим пандемијом корона вируса, компанија НИС у петак 27. новембра акционарима на име дивиденде исплаћује 4.425.459.256 динара, што је 25 одсто прошлогодишње нето...

РТ: Венецуела наставља да продаје нафту Кини упркос америчким санкцијама

2020-11-27 06:38:49

Без обзира на америчке санкције, Венецуела је, како се извештава, наставила директне испоруке нафте у Кину након годину дана трговине "на црно". Извоз венецуеланске нафте опао...

„Гаспром“ сматра погрешним говорити о кашњењу пуштања у рад компресорске станице у Србији

2020-11-27 06:00:14

Званични представник компаније рекао је да пуштање у рад компресорске станице у Србији није планирано 2020. године, те да је нетачно говорити о кашњењу њеног покретања.

Влада Србије повукла предлог закона о државним гаранцијама зајма за завршетак „Турског тока“

2020-11-27 05:53:11

Раније је председник Србије Александар Вучић рекао да ће република у потпуности завршити изградњу српског дела гасовода до краја 2020. године.

Норвешка компанија за сертификацију гасовода „Северни ток 2“ напустила пројекат због претњи санкцијама од стране САД-а

2020-11-26 14:41:40

Норвешка компанија за сертификацију гасовода „Северни ток 2“ Det Norske Veritas - Germanischer Lloyd (ДНВ ГЛ), напустила је пројекат због претњи санкцијама од стране САД-а. „Амерички Стејт...

Русија уложила више од 13 милијарди долара у ирачку економију

2020-11-26 08:57:32

Руске нафтне компаније уложиле су у Ирак око 13 милијарди долара, рекао је министар спољних послова Русије Сергеј Лавров. „Што се тиче енергетског сектора, највеће руске компаније...

rt ekonomija
историја Русије - економија

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: