Природни гас – погонско гориво будућности

Објављено: 02.09.2019.год.
Округи сто „Kоришћење природног гаса као погонског горива“, фото: © НИС


У организацији компаније НИС данас је у Београду одржан округли сто под називом „Коришћење природног гаса као погонског горива“. Ова дискусија одржана је у оквиру манифестације „Плави коридор 2019“ коју организују компаније ГАЗПРОМ и UNIPER у циљу промоције значаја коришћења природног гаса. На овај начин НИС и Србија постали су део овог значајног међународног пројекта и угостили караван возила на природни гас који ће током трајања манифестације прећи више од 5.000 километара и обићи низ европских градова, међу којима је и главни град Србије.

На округлом столу у Пословном центру НИС-а учествовали су представници гасне и аутомобилске индустрије, представници стручне јавности и медија који су дискутовали о економским и еколошким бенефитима коришћења природног гаса као погонског горива, као и о новинама у индустрији возила која користе овај енергент као гориво. Захваљујући повећању броја возила са погоном на природни гас и КПГ и ЛНГ пунионицама чији број константно расте, природни гас је постао одрживо и еколошки прихватљиво алтернативно гориво доступно потрошачима. Његова употреба доприноси даљој декарбонизацији саобраћаја и нуди значајан потенцијал за смањење емисија у будућности.

Поред представника НИС-а, на округлом столу учествовали су и представници компанија ГАЗПРОМ, UNIPER и IVECO. Модератор скупа био је Горан Лалић, директор Департмана за трговину и управљање портфолијом природног гаса у НИС-у.
.
Павел Кандалинцев, директор Дирекције за малопродају у компанији НИС, указао је на  еколошке предности и финансијске  бенефите употребе компримованог природног гаса као погонског горива и навео  да даља перспектива развоја КПГ малопродајне мреже НИС-а зависи од трендова развоја домаћег тржишта овог енергента:

„Компримовани природни гас је још једно алтернативно гориво које смо уврстили  у понуду у оквиру наше малопродајне мреже, поред традиционалних врста деривата. Тренутно у Србији има око 1.000 возила на компримовани природни гас и око 20 станица за пуњење, од чега су три у власништву НИС-а . Реч је о NIS Petrol бензинским станицама  „Нови Сaд 10“ и „Чачак  1“, као и о ГАЗПРОМ бензинској станици „Жарково 2“ у Београду. Планирамо даље ширење малопродајне мреже НИС-а на којима ће бити доступан компримовани природни гас. У наредном периоду ова врста енергента биће део понуде на ГАЗПРОМ бензинској станици „Блок 45“ у Београду, док разматрамо могућност отварања КПГ пунионице на нашој бензинској станици у Нишу. Даљи развој НИС-а у овом сегменту зависиће од перспективе развоја тржишта у целини“, истакао је Кандалинцев.



Детлеф Веслинг, директор за техничку сарадњу компаније UNIPER, изразио је наду да ће пројекат „Плави коридор“ допринети развоју тржишта природног гаса на Балкану укључујући Србију и говорио о еколошким предностима употребе природног гаса као моторног горива.

„Сви сада говоре о климатским променама. Оно што морамо да кажемо је да ЛНГ не доприноси толико редукцији CO2, око 10 процената. Али, ако разговарамо о другим предностима, које су такође важне током дискусија у ЕУ, онда можемо да кажемо да ЛНГ значи смањење емисије честица за 95 одсто, ако поредимо са дизелом. У Немачкој дизел камионима већ није дозвољен улазак у поједине области. Такође, када је реч о буци – смањење је 70 одсто када је реч о ЛНГ-у. То су заиста предности које морамо имати у виду када је реч о еколошкој сфери и разлог зашто политика подржава развој ових горива у ЕУ“, рекао је Веслинг.

Андре Шуман, директор за питања техничке сарадње компаније UNIPER, представио је идеју и историју манифестације „Плави коридор“, наводећи да је кључни циљ пројекта презентација бенефита употребе природног гаса као погонског горива, као и перспектива развоја ове врсте енергента на глобалном тржишту:

„Поред тога што желимо да укажемо на предности употребе природног гаса као погонског горива, циљ каравана возила је и да се покаже да постоји одговарајућа малопродајна  и транспортна инфраструктура за развој ове врсте енергента. Поред каравана возила, организујемо и округле столове што се показало као добра пракса јер имамо могућност да разменимо мишљења када је реч о трнутном стању, као и о перспективама развоја тржишта природног гаса“. 

Марко Ходалић, менаџер продаје возила на природни гас за регион централне и источне Европе у компанији IVECO је  овом приликом говорио о предностима коришћења возила на ЛНГ наглашавајући њихову економичност. 

„Оно што је интересантно је да на нашем тржишту имамо велику разлику у цени између дизела и компримованог природног гаса и то је  оно што нашим купцима даје економску рачуницу да направе  плус у односу на дизел. Тако на пример, ако финансирате возило на ЛНГ  и плаћате месечну рату, биће вам  већа рата за гасно возило, јер је скупље у набавци, али ћете истовремено направити  много већу уштеду на гориву, тако да ћете  већ првог месеца бити у плусу“, истакао је Ходалић, додајући да коришћење возила на ЛНГ има низак интензитет угљеника, као и да се може складиштити и дистрибуирати са минималним губицима.

Компанија НИС по други пут је део великог међународног пројекта „Плави коридор“, јер је и 2014. године била организатор округлог стола одржаног у част ове манифестације. Као лидер на тржишту нафтних деривата у Србији, НИС је прва велика мрежа бензинских станица на домаћем тржишту која је у оквиру своје малопродајне мреже уврстила у понуду компримовани природни гас (КПГ), а овај енергент који се сматра горивом будућности доступан је и кроз систем велепродаје компаније. 

У оквиру међународне манифестације „Плави коридор“ испред Пословног центра НИС-а у Београду, организована је и изложба возила која користе гас као погонско гориво.

«Плави коридор»  је међународна манифестација којa се традиционално организује од 2008. године. До сада је у караванима који су прошли више од 55.000 километара и обишли око 130 градова учествовало преко 200 возила. Сваке године манифестација има посебан фокус. Овогодишњи караван возила симболично ће повезати трасе два нова гасовода у изградњи – Северног тока 2 и Турског тока. Караван је подељен на европски и руски део, да би финале било одржано у Санкт Петербургу, током трајања Међународног гасног форума. Током такозваног европског дела манифестације возила која учествују у каравану прећи ће око 5.000 километара и обићи више од 10 градова – од Истанбула до Грајфсвалда. 

У Русији ће караван стартовати од компресорксе станице «Рускаја» где почиње гасовод «Турски ток», да би се оба дела каравана састала на свечаном финалу манифестације 2. октобра у Санкт Петербругру, где ће у оквиру Међународног гасног форума бити одржана посебна сесија са фокусом на примени гаса у превозним средствима. 

 

Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

РТ: САД потврдиле „највећу заплену иранске нафте икада“ на четири танкера који су ишли за Венецуелу

2020-08-14 18:24:40

  САД су заплениле око 1116 милиона барела иранске нафте на четири танкера којa су кренулa ка Венецуели, потврдило је Министарство правде САД-а, наглашавајући „помоћ“ страних партнера,...

Представници 24 земље ЕУ изразили протест САД-у због планова увођења санкција „Северном току 2“

2020-08-14 09:30:52

Представници 24 земље Европске уније изразили су протест Америци у вези са плановима Вашингтона да уведе нове санкције против гасовода „Северни ток 2“, саопштио је немачки...

Новак: Тржиште нафте мање-више стабилно

2020-08-13 08:00:51

Тржиште нафте у овом тренутку је углавном стабилно, примећује се његово постепено балансирање, изјавио је министар енергетике Русије Александар Новак. „Данас је тржиште мање-више стабилно и примећујемо...

ЕУ: Санкције САД-а против гасовода „Северни ток 2“ крше међународно право

2020-08-13 07:22:14

Америчке санкције против гасовода „Северни ток 2“ крше међународно право, изјавила је представник европског комесара за енергетику Кадри Симсон. „Екстериторијална примена санкција крши међународно право“, нагласила је...

Добар род код свих ратарских култура

2020-08-12 18:02:46

Ово је добра година за пољопривреду, биће добар род код свих ратарских култура, и код свих ћемо имати вишкове за извоз, а сви који су дали...

РТ: „Тешка времена су ту“: Велика Британија трпи најгори економски пад у Европи са преко 20% смањења БДП-а

2020-08-12 14:14:18

Велика Британија је званично ушла у рецесију након што је њена економија посрнула више него у било којој другој великој европској земљи током мера ограничења због...

Немачки „Унипер“: Повећава се вероватноћа да изградња „Северног тока 2“ буде одложена или да он уопште не буде довршен

2020-08-11 09:50:07

Немачки „Унипер“, један од европских партнера гасовода „Северни ток 2“, саопштио је да би овај пројекат због очекиваних нових америчких санкција, могао да буде одложен или...

Тјурдењев: Настављамо са улагањима у кључне појекте

2020-08-10 13:20:18

“Очување здравља запослених и потрошача, стабилност на тржишту нафтних деривата, социјална стабилност запослених и наставак улагања у кључне пројекте, били су приоритети у месецима за нама,...

„Политика екстериторијалних санкција САД према блиским партнерима и савезницима озбиљан напад на национални суверенитет“

2020-08-08 16:07:06

Амерички сенатори упутили су оштро писмо оператору немачке луке Мукран који учествује у изградњи гасовода „Северни ток 2“, претећи санкцијама. Из Немачке овај корак оцењују као...

Амерички сенатори запретили немачкој луци због подршке „Северном току 2“

2020-08-06 19:31:55

Чланови америчког Сената затражили су да администрација луке немачког града Сасниц престане са подршком изградњи гасовода "Северни тока 2", преноси лист Ханделсблат. "Ако наставите да пружате робу,...

rt ekonomija
историја Русије - економија

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: