Природни гас – погонско гориво будућности

Објављено: 02.09.2019.год.
Округи сто „Kоришћење природног гаса као погонског горива“, фото: © НИС


У организацији компаније НИС данас је у Београду одржан округли сто под називом „Коришћење природног гаса као погонског горива“. Ова дискусија одржана је у оквиру манифестације „Плави коридор 2019“ коју организују компаније ГАЗПРОМ и UNIPER у циљу промоције значаја коришћења природног гаса. На овај начин НИС и Србија постали су део овог значајног међународног пројекта и угостили караван возила на природни гас који ће током трајања манифестације прећи више од 5.000 километара и обићи низ европских градова, међу којима је и главни град Србије.

На округлом столу у Пословном центру НИС-а учествовали су представници гасне и аутомобилске индустрије, представници стручне јавности и медија који су дискутовали о економским и еколошким бенефитима коришћења природног гаса као погонског горива, као и о новинама у индустрији возила која користе овај енергент као гориво. Захваљујући повећању броја возила са погоном на природни гас и КПГ и ЛНГ пунионицама чији број константно расте, природни гас је постао одрживо и еколошки прихватљиво алтернативно гориво доступно потрошачима. Његова употреба доприноси даљој декарбонизацији саобраћаја и нуди значајан потенцијал за смањење емисија у будућности.

Поред представника НИС-а, на округлом столу учествовали су и представници компанија ГАЗПРОМ, UNIPER и IVECO. Модератор скупа био је Горан Лалић, директор Департмана за трговину и управљање портфолијом природног гаса у НИС-у.
.
Павел Кандалинцев, директор Дирекције за малопродају у компанији НИС, указао је на  еколошке предности и финансијске  бенефите употребе компримованог природног гаса као погонског горива и навео  да даља перспектива развоја КПГ малопродајне мреже НИС-а зависи од трендова развоја домаћег тржишта овог енергента:

„Компримовани природни гас је још једно алтернативно гориво које смо уврстили  у понуду у оквиру наше малопродајне мреже, поред традиционалних врста деривата. Тренутно у Србији има око 1.000 возила на компримовани природни гас и око 20 станица за пуњење, од чега су три у власништву НИС-а . Реч је о NIS Petrol бензинским станицама  „Нови Сaд 10“ и „Чачак  1“, као и о ГАЗПРОМ бензинској станици „Жарково 2“ у Београду. Планирамо даље ширење малопродајне мреже НИС-а на којима ће бити доступан компримовани природни гас. У наредном периоду ова врста енергента биће део понуде на ГАЗПРОМ бензинској станици „Блок 45“ у Београду, док разматрамо могућност отварања КПГ пунионице на нашој бензинској станици у Нишу. Даљи развој НИС-а у овом сегменту зависиће од перспективе развоја тржишта у целини“, истакао је Кандалинцев.



Детлеф Веслинг, директор за техничку сарадњу компаније UNIPER, изразио је наду да ће пројекат „Плави коридор“ допринети развоју тржишта природног гаса на Балкану укључујући Србију и говорио о еколошким предностима употребе природног гаса као моторног горива.

„Сви сада говоре о климатским променама. Оно што морамо да кажемо је да ЛНГ не доприноси толико редукцији CO2, око 10 процената. Али, ако разговарамо о другим предностима, које су такође важне током дискусија у ЕУ, онда можемо да кажемо да ЛНГ значи смањење емисије честица за 95 одсто, ако поредимо са дизелом. У Немачкој дизел камионима већ није дозвољен улазак у поједине области. Такође, када је реч о буци – смањење је 70 одсто када је реч о ЛНГ-у. То су заиста предности које морамо имати у виду када је реч о еколошкој сфери и разлог зашто политика подржава развој ових горива у ЕУ“, рекао је Веслинг.

Андре Шуман, директор за питања техничке сарадње компаније UNIPER, представио је идеју и историју манифестације „Плави коридор“, наводећи да је кључни циљ пројекта презентација бенефита употребе природног гаса као погонског горива, као и перспектива развоја ове врсте енергента на глобалном тржишту:

„Поред тога што желимо да укажемо на предности употребе природног гаса као погонског горива, циљ каравана возила је и да се покаже да постоји одговарајућа малопродајна  и транспортна инфраструктура за развој ове врсте енергента. Поред каравана возила, организујемо и округле столове што се показало као добра пракса јер имамо могућност да разменимо мишљења када је реч о трнутном стању, као и о перспективама развоја тржишта природног гаса“. 

Марко Ходалић, менаџер продаје возила на природни гас за регион централне и источне Европе у компанији IVECO је  овом приликом говорио о предностима коришћења возила на ЛНГ наглашавајући њихову економичност. 

„Оно што је интересантно је да на нашем тржишту имамо велику разлику у цени између дизела и компримованог природног гаса и то је  оно што нашим купцима даје економску рачуницу да направе  плус у односу на дизел. Тако на пример, ако финансирате возило на ЛНГ  и плаћате месечну рату, биће вам  већа рата за гасно возило, јер је скупље у набавци, али ћете истовремено направити  много већу уштеду на гориву, тако да ћете  већ првог месеца бити у плусу“, истакао је Ходалић, додајући да коришћење возила на ЛНГ има низак интензитет угљеника, као и да се може складиштити и дистрибуирати са минималним губицима.

Компанија НИС по други пут је део великог међународног пројекта „Плави коридор“, јер је и 2014. године била организатор округлог стола одржаног у част ове манифестације. Као лидер на тржишту нафтних деривата у Србији, НИС је прва велика мрежа бензинских станица на домаћем тржишту која је у оквиру своје малопродајне мреже уврстила у понуду компримовани природни гас (КПГ), а овај енергент који се сматра горивом будућности доступан је и кроз систем велепродаје компаније. 

У оквиру међународне манифестације „Плави коридор“ испред Пословног центра НИС-а у Београду, организована је и изложба возила која користе гас као погонско гориво.

«Плави коридор»  је међународна манифестација којa се традиционално организује од 2008. године. До сада је у караванима који су прошли више од 55.000 километара и обишли око 130 градова учествовало преко 200 возила. Сваке године манифестација има посебан фокус. Овогодишњи караван возила симболично ће повезати трасе два нова гасовода у изградњи – Северног тока 2 и Турског тока. Караван је подељен на европски и руски део, да би финале било одржано у Санкт Петербургу, током трајања Међународног гасног форума. Током такозваног европског дела манифестације возила која учествују у каравану прећи ће око 5.000 километара и обићи више од 10 градова – од Истанбула до Грајфсвалда. 

У Русији ће караван стартовати од компресорксе станице «Рускаја» где почиње гасовод «Турски ток», да би се оба дела каравана састала на свечаном финалу манифестације 2. октобра у Санкт Петербругру, где ће у оквиру Међународног гасног форума бити одржана посебна сесија са фокусом на примени гаса у превозним средствима. 

 

Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

Ријад: Тржиште нафте после напада на рафинерије ће се опоравити до краја септембра

2019-09-18 15:12:30

Саудијски министар енергетике изјавио је да је снабдевање нафтом у тој земљи настављено и да ће се тржиште нафте после напада дроновима на рафинерије опоравити до...

„Балкански ток“ од „Турског тока“ до Србије

2019-09-18 13:10:29

Русија очекује да ће систем за пренос гаса из Бугарске бити спреман за снабдевање гасом из "Турског тока" до 1. јануара 2020. године, рекао је новинарима...

Русија наставља да смањује улагања у америчке државне обвезнице

2019-09-18 08:57:26

Русија наставља да смањује своја улагања у америчке државне обвезнице. Тренутно Москва држи још преосталих 8,5 милијарди долара, показују подаци америчког Министарства финансија. Од наведене суме 6,239...

Путин: Споразум о зони слободне трговине између Израела и ЕАЕУ у финалној фази

2019-09-18 05:05:25

Споразум о зони слободне трговине између Израела и Евроазијског економског савеза налази се у финалној фази, изјавио је руски председник Владимир Путин на конгресу израелског добротворног...

РТ: Нафта по 100 долара за барел? Напад на саудијске рафинерије могао би додатно уздрмати тржиште нафте

2019-09-17 08:09:44

Напад беспилотним летелицама на кључна саудијска нафтна постројења могао би да подстакне већ ионако велике тензије на Блиском Истоку, повећавајући цене нафте усљед све већег страха...

НИС акционарима исплаћује 6,5 милијарди динара

2019-09-17 08:09:32

Исплата дивиденде из добити за 2018. годину

Шојбле: Противљење „Северном току 2“ може само да нанесе штету Европи

2019-09-09 07:26:08

Председник Бундестага Волфганг Шојбле оценио је за немачки лист „Велт“ да су дејства критичара „Северног тока 2“ неразумна и да противљење том пројекту може само да...

Привредни раст еврозоне преполовљен

2019-09-07 11:56:24

Привредни раст еврозоне преполовљен је у другом овогодишњем кварталу због пада немачке економије и успоравања трговине, показали су подаци европске службе за статистику Евростата. Бруто домаћи производ...

РТ: Поткопавање долара: Плаћања у националним валутама кључна за јачање трговине између Русије и Индије - Путин

2019-09-05 07:49:13

Трговински промет између Русије и Индије, који је прошле године порастао за 17 процената и достигао 11 милијарди долара има огроман потенцијал за даљи раст, изјавио...

НИС у Елемиру отворио најсавременији тренинг центар у региону за обуку нафташа

2019-09-05 07:38:22

Компанија НИС је у Елемиру свечано отворила најсавременији Тренинг центар у региону за обуку радника у области производње нафте и гаса. Реч је о јединственом комплексу...

rt ekonomija
историја Русије - економија

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: