Природни гас – погонско гориво будућности

Објављено: 02.09.2019.год.
Округи сто „Kоришћење природног гаса као погонског горива“, фото: © НИС


У организацији компаније НИС данас је у Београду одржан округли сто под називом „Коришћење природног гаса као погонског горива“. Ова дискусија одржана је у оквиру манифестације „Плави коридор 2019“ коју организују компаније ГАЗПРОМ и UNIPER у циљу промоције значаја коришћења природног гаса. На овај начин НИС и Србија постали су део овог значајног међународног пројекта и угостили караван возила на природни гас који ће током трајања манифестације прећи више од 5.000 километара и обићи низ европских градова, међу којима је и главни град Србије.

На округлом столу у Пословном центру НИС-а учествовали су представници гасне и аутомобилске индустрије, представници стручне јавности и медија који су дискутовали о економским и еколошким бенефитима коришћења природног гаса као погонског горива, као и о новинама у индустрији возила која користе овај енергент као гориво. Захваљујући повећању броја возила са погоном на природни гас и КПГ и ЛНГ пунионицама чији број константно расте, природни гас је постао одрживо и еколошки прихватљиво алтернативно гориво доступно потрошачима. Његова употреба доприноси даљој декарбонизацији саобраћаја и нуди значајан потенцијал за смањење емисија у будућности.

Поред представника НИС-а, на округлом столу учествовали су и представници компанија ГАЗПРОМ, UNIPER и IVECO. Модератор скупа био је Горан Лалић, директор Департмана за трговину и управљање портфолијом природног гаса у НИС-у.
.
Павел Кандалинцев, директор Дирекције за малопродају у компанији НИС, указао је на  еколошке предности и финансијске  бенефите употребе компримованог природног гаса као погонског горива и навео  да даља перспектива развоја КПГ малопродајне мреже НИС-а зависи од трендова развоја домаћег тржишта овог енергента:

„Компримовани природни гас је још једно алтернативно гориво које смо уврстили  у понуду у оквиру наше малопродајне мреже, поред традиционалних врста деривата. Тренутно у Србији има око 1.000 возила на компримовани природни гас и око 20 станица за пуњење, од чега су три у власништву НИС-а . Реч је о NIS Petrol бензинским станицама  „Нови Сaд 10“ и „Чачак  1“, као и о ГАЗПРОМ бензинској станици „Жарково 2“ у Београду. Планирамо даље ширење малопродајне мреже НИС-а на којима ће бити доступан компримовани природни гас. У наредном периоду ова врста енергента биће део понуде на ГАЗПРОМ бензинској станици „Блок 45“ у Београду, док разматрамо могућност отварања КПГ пунионице на нашој бензинској станици у Нишу. Даљи развој НИС-а у овом сегменту зависиће од перспективе развоја тржишта у целини“, истакао је Кандалинцев.



Детлеф Веслинг, директор за техничку сарадњу компаније UNIPER, изразио је наду да ће пројекат „Плави коридор“ допринети развоју тржишта природног гаса на Балкану укључујући Србију и говорио о еколошким предностима употребе природног гаса као моторног горива.

„Сви сада говоре о климатским променама. Оно што морамо да кажемо је да ЛНГ не доприноси толико редукцији CO2, око 10 процената. Али, ако разговарамо о другим предностима, које су такође важне током дискусија у ЕУ, онда можемо да кажемо да ЛНГ значи смањење емисије честица за 95 одсто, ако поредимо са дизелом. У Немачкој дизел камионима већ није дозвољен улазак у поједине области. Такође, када је реч о буци – смањење је 70 одсто када је реч о ЛНГ-у. То су заиста предности које морамо имати у виду када је реч о еколошкој сфери и разлог зашто политика подржава развој ових горива у ЕУ“, рекао је Веслинг.

Андре Шуман, директор за питања техничке сарадње компаније UNIPER, представио је идеју и историју манифестације „Плави коридор“, наводећи да је кључни циљ пројекта презентација бенефита употребе природног гаса као погонског горива, као и перспектива развоја ове врсте енергента на глобалном тржишту:

„Поред тога што желимо да укажемо на предности употребе природног гаса као погонског горива, циљ каравана возила је и да се покаже да постоји одговарајућа малопродајна  и транспортна инфраструктура за развој ове врсте енергента. Поред каравана возила, организујемо и округле столове што се показало као добра пракса јер имамо могућност да разменимо мишљења када је реч о трнутном стању, као и о перспективама развоја тржишта природног гаса“. 

Марко Ходалић, менаџер продаје возила на природни гас за регион централне и источне Европе у компанији IVECO је  овом приликом говорио о предностима коришћења возила на ЛНГ наглашавајући њихову економичност. 

„Оно што је интересантно је да на нашем тржишту имамо велику разлику у цени између дизела и компримованог природног гаса и то је  оно што нашим купцима даје економску рачуницу да направе  плус у односу на дизел. Тако на пример, ако финансирате возило на ЛНГ  и плаћате месечну рату, биће вам  већа рата за гасно возило, јер је скупље у набавци, али ћете истовремено направити  много већу уштеду на гориву, тако да ћете  већ првог месеца бити у плусу“, истакао је Ходалић, додајући да коришћење возила на ЛНГ има низак интензитет угљеника, као и да се може складиштити и дистрибуирати са минималним губицима.

Компанија НИС по други пут је део великог међународног пројекта „Плави коридор“, јер је и 2014. године била организатор округлог стола одржаног у част ове манифестације. Као лидер на тржишту нафтних деривата у Србији, НИС је прва велика мрежа бензинских станица на домаћем тржишту која је у оквиру своје малопродајне мреже уврстила у понуду компримовани природни гас (КПГ), а овај енергент који се сматра горивом будућности доступан је и кроз систем велепродаје компаније. 

У оквиру међународне манифестације „Плави коридор“ испред Пословног центра НИС-а у Београду, организована је и изложба возила која користе гас као погонско гориво.

«Плави коридор»  је међународна манифестација којa се традиционално организује од 2008. године. До сада је у караванима који су прошли више од 55.000 километара и обишли око 130 градова учествовало преко 200 возила. Сваке године манифестација има посебан фокус. Овогодишњи караван возила симболично ће повезати трасе два нова гасовода у изградњи – Северног тока 2 и Турског тока. Караван је подељен на европски и руски део, да би финале било одржано у Санкт Петербургу, током трајања Међународног гасног форума. Током такозваног европског дела манифестације возила која учествују у каравану прећи ће око 5.000 километара и обићи више од 10 градова – од Истанбула до Грајфсвалда. 

У Русији ће караван стартовати од компресорксе станице «Рускаја» где почиње гасовод «Турски ток», да би се оба дела каравана састала на свечаном финалу манифестације 2. октобра у Санкт Петербругру, где ће у оквиру Међународног гасног форума бити одржана посебна сесија са фокусом на примени гаса у превозним средствима. 

 

Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

РТ: „Ова вода припада нашим пољопривредницима“: Моди обећао да ниједна кап индијске воде неће отићи у Пакистан

2019-10-16 11:32:22

Индијски премијер Нарендра Моди обећао је да ће се неискоришћене речне воде које тренутно иду у Пакистан преусмерити на поља индијских пољопривредника, оживљавајући дугогодишње обећање током...

РТ: Трамп најавио „највећи посао икад“ с Кином за америчке пољопривреднике

2019-10-12 11:49:54

Амерички председник Доналд Трамп је на Твитеру саопштио о делимичном трговинском споразуму постигнутим с Пекингом, представљајући га као "највећим и најбољим послом икада постигнутим" за америчке...

РТ: Русија и Саудијска Арабија ће размотрити нафтне и већ склопљене велике уговоре током предстојеће посете Путина

2019-10-09 10:37:33

Москва и Ријад нису заинтересовани за високе цене нафте, изјавио је портпарол Кремља новинарима уочи посете руског председника Владимира Путина краљевству у октобру. „Заједно са Саудијском Арабијом,...

Русија и Турска потписале споразум о трансакцијама у националним валутама

2019-10-09 08:30:21

Русија и Турска су потписале споразум о трансакцијама у националним валутама, а такође су се договориле да ће проширити употребу кредитних картица „Мир“ у Турској и...

„Током наредних пет година у развој НИС-а планирано улагање више од 1,5 милијарди долара“

2019-10-04 12:08:09

У оквиру Руске енергетске недеље која се одржава у Москви, генерални директор „Газпромњефта“ Александар Дјуков дао је интервју водећем руском информативном ТВ каналу «24 сата» у оквиру којег...

У Данској више не постоје политичке препреке за изградњу гасовода „Северни ток 2“

2019-10-04 06:51:26

У Данској више не постоје политичка питања и проблеми у вези постављања гасовода "Северни ток 2" у њену ексклузивну економску зону, преноси "Известија" позивајући се на...

РТ: Трговински рат на западном фронту: САД увеле царине од 25% на француска вина, италијански сир и шкотски виски

2019-10-03 07:30:37

Трампова администрација отворила је још један фронт у свом глобалном трговинском рату, уводећи ЕУ огромне царине у висини од 25 посто на разне индустријске и пољопривредне...

РТ: Русија преполовила девизне резерве у америчком долару, повећавајући удео у злату, јуану и евру

2019-10-02 13:40:53

Русија је за годину дана преполовила удео америчке валуте у својим међународним резервама, одлучивши се уместо тога да повећа резерве у злату, јуану и еврима, показују...

РТ: Проналазак огромног лежишта нафте могао би значити промену игре за Кину

2019-09-30 13:27:01

Највећи кинески произвођач нафте и гаса ЦНПЦ објавио је да је откривено огромно лежиште нафте на северозападу земље које би могло да има више од милијарду...

РТ: Вашингтон и Варшава склапају пакт како би опструисали руски гасовод „Северни ток 2“

2019-09-24 16:30:39

Амерички председник Доналд Трамп и његов пољски колега Анджеј Дуда назвали су руски гасовод који иде до Немачке "претњом" европској енергетској безбедности. Према саопштењу Беле куће, двојица...

rt ekonomija
историја Русије - економија

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: