37650 метара изнад земље и друге занимљивости из живота змаја-авиона МиГ-25

Објављено: 21.12.2017.год.
МиГ-25РБ Alex Beltyukov - RuSpotters Team/Wikipedia / Russia beyond


МиГ-25 је први пут полетео 1964. године и дуго је диктирао моду у ловачкој авијацији. Представљамо вам најинтересантније чињенице о ловцу-пресретачу који је приморавао амерички Конгрес на ванредна заседања, али који се никада није сукобио са својим главним супарницима.

Битка са валкирама

Требало је да МиГ-25 (Foxbat по класификацији НАТО-а) буде одговор на хипотетичку опасност од стране америчког надзвучног бомбардера B-58 и његових модернизованих наследника, који су били у стању да пробијају одбрану ПВО и да наносе нуклеарне ударе. Ловци-пресретачи које је СССР имао нису могли ефикасно да им парирају по својим брзинским и висинским карактеристикама.

Штавише, нису могли ништа да учине у небеским висинама ни са надзвучним извиђачким авионом Lockheed SR-71, који има брзину крстарења М=2,8. А стратешки бомбардер XB-70 Valkyrie није давао никакве шансе авионима МиГ-21 и Су-15 који су се тада налазили у наоружању. Пројектантима авиона МиГ-25 пошло је за руком да „залете“ авион до брзине 3000 km/h и да га подигну до 23.000 метара, што га је по карактеристикама учинило упоредивим са „Валкиријом“. Истина, до супротстављања ових двају авиона није ни дошло, пошто није почела серијска производња XB-70.

МиГ-25РБС (Foxbat)

Суперпресретач

Авионска радио-електронска апаратура први пут је омогућила да се пресретач упути на циљ у полуаутоматском режиму, што је с обзиром на очекиване брзине приближавања било просто неопходно: обични људски рефлекси једноставно нису стизали да одреагују.Конструкција змаја-авиона МиГ-25 није раније виђена у светској ловачкој авијацији. Авион је опремљен равним бочним усисницима ваздуха са хоризонталним клином, има два вертикална стабилизатора на репу и танко трапезно крило мале виткости. Два мотора су распоређена поред репног дела трупа авиона. Оваква геометрија је омогућила залет машине до рекордних тадашњих брзина и постизање прихватљиве маневарске способности за ову класу летелица.

Топлотна баријера

Пошто при брзинама које премашују 2,5Ма долази до великог загревања конструкције авиона до температуре 300-400 степени Целзијусових, било је немогуће користити традиционалне материјале за израду корпуса авиона МиГ-25. Једна од варијанти био је титанијум, на коме су се Американци и зауставили. Ипак, руски пројектанти су се одлучили за челик, који је на крају чинио 80% од укупне масе конструкције. Остало одлази на легуре титанијума и алуминијумске легуре које су отпорне на топлоту.

МиГ-25РБ

Главобоља америчких конгресмена

Развијање пресретача и његова тестирања одвијала су се у строго поверљивим условима. Свету је први пут представљен 9. јула 1967. на аеро-паради у Домодедову поводом Дана Ратног ваздухопловства. Четири пресретача у бришућем лету пролетела су изнад трибина. Спикер је саопштио да ова нова машина може да развије брзину до 3000 km/h.

То је била велика новост за Запад, и то веома непријатна. У вези са тиме је чак одржано ванредно заседање у Конгресу САД, што је допринело да се убрзају радови на прављењу ловаца-пресретача нове класе F-14 и F-15. Оба имају исту схему као и МиГ-25 са два вертикална стабилизатора, али помало заостају и по брзини и по висини лета.

Издаја као стимуланс

У септембру 1976. поручник Виктор Беленко је авионом МиГ-25П са далекоисточног војног аеродрома пребегао у Јапан и слетео на острво Хокаидо, где је затражио политички азил. Авион је био растављен на делове и проучен од стране америчких стручњака. А месец и по дана после тога је на захтев совјетског Министарства иностраних послова био у деловима враћен.

Издаја совјетског официра нанела је озбиљну штету СССР-у. Истовремено постоји и позитивна страна: издаја је допринела побољшању борбене готовости пресретача. Пошто је потенцијални противник сазнао тајне у вези са радом електронике, онда је на произведеним авионима замењена читава електронска опрема. Ловац је добио савршенија средства за уочавање и праћење циљева и био је назван МиГ-25ПД.

Изнад свих 

На авиону МиГ-25 постављено је 29 светских рекорда. Међу њима је и један оригинални рекорд који до дана данашњег није оборен, а односи се на висину лета авионом са реактивним моторима. Пробни пилот Александар Федотов се 21. августа 1977. подигао на 37.650 метара изнад земље!

Јекатерина Туришева,
Russia beyond


Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

„Совјетска звер“ КВ-1: Кад читава немачка дивизија није знала шта ће због једног тенка

2018-12-09 16:57:24

Прича је више него филмска: у јуну 1941. један тешки совјетски тенк је држао дан и ноћ 5 000 немачких војника. Немачка војска је првих дана Другог...

Дејства Дунавске флотиле СССР-а у Другом светском рату

2018-12-01 14:30:11

Пише: Бошко Антић, контраадмирал у пензији Поводом 23. октобра Дана ослобођења Новог Сада у Другом светском рату  представници Изасланства  одбране Руске Федерације у новосадској касарни Речне флотиле...

Стварање Краљевине СХС

2018-12-01 09:27:19

На данашњи дан, пре 100 година, формирана је Краљевина Срба, Хрвата и Словенаца. Чин уједињења потписан је у кући Крсмановића у Београду 1. децембра 1918. године. Приватна кућа изабрана је за овај свечани чин јер су све остале репрезентативне зграде биле оштећене у рату који је у Србији трајао више од четири године и који је однео трећину њеног становништва. Али како је све почело? - Слађана Зарић за РТС

Четири руска хероја – од средњовековног кнеза до чувара писте у 21. веку

2018-11-23 13:53:23

У историји Русије било је много храбрих људи који су се жртвовали ради отаџбине и својих сународника. Наводимо четворо најистакнутијих међу њима. 1. Александар Невски Кнез Александар Невски...

Учитељ који постаде војвода

2018-11-18 17:13:06

Jован С. Стојковић (1875–1920), познатији као војвода Бабунски, био је један од најславнијих старих четника. Основну школу је започео, са закашњењем од две године, у селу...

Сећања руског добровољца на рат 90-их: Нашао сам Бога у молитвама на српском језику

2018-11-17 23:41:39

Александар Кравченко, козачки атаман, оснивач организације „Косовски фронт“ и сајта Српска.ру у интервјуу за Russia Beyond присећа се рата на територији бивше Југославије и тога како...

Велики Ниш у Великом рату

2018-11-16 08:46:42

Варош на Нишави била је ратна престоница, ту су донете важне одлуке о формирању нове државе, а био је то и први град који је српска војска ослободила након пробоја Солунског фронта

Гробови Солунаца зарасли у шумарку између салаша

2018-11-12 05:10:17

Овде је заборављено и салашарско српско гробље које ће можда бити предмет истраживања археолога који ће се једног дана чудити одакле гробље у тој пустари

Хвала деди на побједи

2018-11-11 07:39:39

После 104 године, породица Савићевић из Ивањице открила податке о свом претку, мајору српске војске, Милану Савићевићу, који је погинуо у бици на Дрини 1914. Подигли му и освештали традиционални споменик крајпуташ. Податке нашли уз помоћ продуценткиње РТС-а, историчара и војног архива.

Дневник официра се вратио у отаџбину

2018-11-10 06:33:06

Војевао је храбро за отаџбину официр Драгољуб Т. Вуковић (1880–1930), а кад битке утихну водио ратни дневник. Бележница је чувана у породици дуго после Драгољубове смрти,...

rt - kolumne

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости:
Фото дана Москва

Москва