На путу ка бесмртности: Руски научници заустављају старење

Објављено: 30.11.2016.год.
Илустрација: Сергеј Коњков/TAСС
У потрази за лековима од старења, руским научницима је, како сами кажу, пошло за руком да се избаве од сопствених болести. Шта су показала њихова истраживања и када ће се „еликсир младости“ појавити на тржишту?

Када је у октобру ове године биофизичар Алексеј Карнаухов самоме себи пресадио своју сопствену коштану срж са циљем да доживи 150 година, тај његов експеримент није био сензација. Руски научници су и пре тога на себи тестирали сопствене проналаске. Раније је криолог Анатолиј Брушков направио инјекцију раствора са древном бактеријом која је милионима година живела у вечно замрзнутом тлу (пермафросту). Академик Владимир Скулачов стављао је себи у очи капи са супстанцом против старења коју је саставио у сопственој лабораторији.

Како тврди овај научник, на тај начин је успео да се ослободи катаракте. „Био сам готово ослепео и зато сам одлучио да извршим експеримент на себи“, прича Скулачов. „У то време смо помоћу наше супстанце већ излечили 500 старих пацова од катаракте“. Резултати су изненадили офталмологе. Сада Скулачовљева лабораторија ради на препарату који би требало да буде доступан свима, а лечи од свих болести изазваних старошћу.

Владимир Скулачов / PhotoXPressВладимир Скулачов / PhotoXPress

Вечна младост као код китова

Академик Владимир Скулачов бави се проучавањем рада ћелијских механизама људског организма – митохондрија. Према његовој хипотези, оне у ћелији имају функцију агрегата. Временом та њихова функција слаби услед оксидације.

„Ако се деблокира тај механизам, људи ће бити здрави до старости“, каже Скулачов. „То није бесмртност. Ради се о томе да се човечанство избави од понижавајућег стања оронулости пред крај живота. У природи постоје врсте животиња које не старе, на пример, многи крокодили, поједине корњаче и гренландски кит. Гола кртица, која је пронађена у Африци, живи 30 година, тј. 10 пута више него обични мишеви.

Владимир Скулачов је 2004. године заједно са својим синовима – биологом Максимом и математичарем Инокентијем – извео формулу нове супстанце која може да успори старење. Они су је назвали SkQ. Супстанца снабдева мембране природним антиоксидансима. Ефикасност ове супстанце проверена је на животињама. „Сарађивали смо са аустралијским ветеринаром који је помоћу наше супстанце лечио животиње од различитих старачких болести“, прича Скулачов.

Његов старији син Максим руководи лабораторијом „Митотех“, која се бави прављењем лекова за људе на основу супстанце SkQ. Ова идеја је привукла руске олигархе, тако да је 2005. године власник компаније „Базовый элемент“ Олег Дерипаска уложио у пројекат 15 милиона долара, али је са почетком кризе 2008. године обуставио финансирање. Од тада су пројекат подржавали приватни инвеститори и компанија „Роснано“.

Капи за подмлађивање

У процесу израде „таблета бесмртности“ лабораторија је произвела сурутку за подмлађивање под називом „Митован“, а такође капи „Визомитин“ које отклањају проблем „сувих очију“. Оне се већ неколико година продају у руским апотекама. Сада је тај препарат на клиничком тестирању у САД.

„Митотех“ у Америци тражи инвестиције у висини од 15 милиона долара помоћу којих ће завршити клиничко тестирање, и пожељно је да их добије од америчке фармацеутске компаније која би могла да олакша пласирање препарата на тржиште. „Уколико нам то пође за руком, ’Визомитин’ ће у САД бити пуштен у продају 2018-2019. године“, рекао је за „Руску реч“ Максим Скулачов.

За продају на руском тржишту припрема се и нови препарат за очи – „Визомитин форте“. „Повећали смо дозу 10 пута да би лек био ефикаснији. Циљ нам је мрежњача у задњем делу очне јабучице“, објашњава Максим. „На тај начин можемо да сачувамо људима вид до дубоке старости“.

Ове године се лабораторија најзад приближила коначном пуштању у продају дугоочекиваног „еликсира младости“ на коме ради већ 11 година. „Током читаве 2016. године вршили смо клиничка истраживања и сада смо окончали прву фазу“, каже за „Руску реч“ Максим Скулачов. „Засада она само доказује да препарат није штетан по здравље. Тестирања су вршена на младим здравим особама“. Кроз неколико година ће истраживања бити завршена и препарат који успорава старење појавиће се у продаји.

Механизми старења

Интересовање за технологије против старења испољава и држава. Почетком 2015. године на Московском физичко-техничком институту (МФТИ) формиран је Центар за истраживање молекуларних механизама старења.

Његов руководилац је познати биофизичар, професор Валентин Горделиј, који је пре тога радио у Институту за структурну биологију у Греноблу. Руководилац надзорног одбора је професор Рејмонд Стивенс, директор Института Бриџ у јужној Калифорнији, познат по успешној комерцијализацији научних открића и пласирању нових препарата на тржиште.

У Центар је од 2009. године уложено око 10 милиона долара. Сада у њему функционише шест лабораторија. „Један од наших задатака је дефинисање просторне структуре протеина који су одговорни за развој старења“, каже шеф Катедре за биофизику МФТИ Владимир Чупин. „Наша истраживања ће омогућити стварање препарата уз коришћење компјутерске симулације и хемијско-биолошких метода“.

Главни правац истраживања поменутог Центра су мембрански протеини који учествују у механизмима развоја многих болести везаних за узраст. Према Чупиновим речима, планирано је да се у Центру оснује лабораторија за проучавање Алцхајмерове болести.

Витална старост

Биофизичар Алексеј Карнаухов планира да живи 150 година. Он сматра да се у позним годинама може продужити живот тако што се човеку усаде његове сопствене ћелије које нису много оштећене услед различитих спољних утицаја. По Карнауховљевим речима, помоћу тог метода је могуће спасти човека који је подвргнут смртоносној дози радиоактивног зрачења. Ту теорију су већ потврдили експерименти на мишевима.

„Током експеримената просечна дужина живота огледних мишева повећана је за 34%“, рекао је Карнаухов за „Руску реч“. „Повећан је и период репродукције мишева. По људским мерилима женке су рађале у шездесетој години. Мишеви су били активнији и споља су деловали као да су млађи – длака им је постајала сјајна и густа.

Треба рећи да сваки метод подмлађивања има и своја ограничења. Према речима Алексеја Карнаухова, могу се пресађивати само сопствене ћелије. „Вештачки активиране ћелије са великим бројем геномних грешака могу одиграти негативну улогу и упропастити човека. На пример, могу изазвати тумор“, каже Карнаухов. „Наше сопствене ћелије саме могу да пронађу своје место у организму и да створе неопходну количину здравог ћелијског материјала, те ће се на тај начин човеку у позним годинама постепено повратити здравље“.

Скулачов такође каже, да се старење не може спречити у свакој фази живота. „У нашим огледима супстанца SkQ није помогла веома старим пацовима“, констатује Скулачов. „Организам има неку границу после које нема подмлађивања“.

Викторија Завјалова
, Руска реч

Руски научници на Далеком истоку пронашли антиканцерогену морску звезду

2017-10-13 09:04:10

Руски научници открили су да екстракт дубокоморске змијаче може да буде ефикасно средство у борби против једног од најсмртоноснијих облика рака. Истраживање је показало да је издвојена...

Велики потенцијал за сарадњу српских и руских научника у примени нуклеарних технологија

2017-10-03 08:14:46

Србија је заинтересована да оствари ближу научну сарадњу између Нуклеарног института Винча и Нуклеарних објеката Србије, са једне, и Руске државне корпорације за атомску енергију „Росатом“,...

Кина тестирала напредни подводни уређај за истраживање

2017-10-01 11:32:24

Кина је тестирала први подводни уређај сопствене производње на даљинско управљање, који може да се спусти до дубине од шест хиљада метара, пренела је агенција Синхуа. Током...

Иницијатива за истину о последицама НАТО агресије: Утврдити везу између бомбардовања и еколошког геноцида

2017-09-30 09:44:19

На иницијативу више од сто стручњака из различитих профила и припадника Војске Србије могле би да буду испитане последице по људе и животну средину НАТО бомбардовања...

Нови руски ледоломци – највећи и најмоћнији на свету

2017-09-27 18:27:12

„Арктик“ и „Сибир“ су поринути у море. Два џиновска брода ће истраживати Арктик и пробијати лед правећи пут који ће подстаћи развој трговине између Европе и...

„Калашњиков“ демонстрирао „летећи аутомобил“

2017-09-26 17:00:50

Руски концерн „Калашњиков“ објавио је на свом званичном сајту видео снимак на коме је представљен концепт „летећег аутомобила“ који су развили конструктори oве куће. Апарат је опремљен...

Промоција сарадње НИС-а и Универзитета у Новом Саду

2017-09-26 16:27:15

У Ректорату Универзитета у Новом Саду данас је свечано промовисан наставак вишегодишње успешне сарадње компаније НИС и ове престижне образовне институције. Свечаности су  присуствовали Кирил Тјурдењев,...

РТ: Сунчеве експлозије и урагани у космосу - тиха претња глобалним комуникационим системима

2017-09-26 15:02:05

Извор: Восток, РТ Плазма редовно бежи од Сунца кроз ерупције на површини наше звезде. Срећом, Земља је заштићена од ових честица високих енергија због магнетног поља планете,...

Археолози пронашли нове доказе о градњи Кеопсове пирамиде

2017-09-25 10:07:59

Археолози су пронашли нове доказе који откривају како је изграђено најстарије светско чудо, Кеопсова пирамида у Гизи, пишу светски медији. Докази показују да су древни Египћани изградили...

У Кини робот-стоматолог извео прву операцију уграђивања вештачких зуба

2017-09-24 17:35:36

Кинески стоматолог-робот извео је своју прву самосталну „интервенцију”. Како је објавио лист South China Morning Post, оперисао је пацијента без присуства и помоћи лекара-стоматолога. Сасвим конкретно, уградио му...

РР банер наука

Восток пита

Да ли подржавате предложену поделу Косова мимо Резоулуције 1244?