РТ: Од „Бурана“ до „Каспијског чудовишта“: Пет епских совјетских пројеката

Објављено: 27.12.2018.год.
фото: © RT


Извор: Восток / РТ

Ту-144 суперсонични путнички авион је ушао у службу пре 43 године. Како би се обележио датум, РТ је саставио листу једнако вредних совјетских техничких чуда. Неки су почели да се баве наслеђем, други су заборављени, а неки и данас шпартају.

Ту-144, "совјетски конкорд"

Један од само два комерцијална суперсонична транспортна авиона - други је Конкорд - Тупољев Ту-144, први пут је полетео 31. децембра 1968. године, два месеца пре свог англо-француског колеге. Са својим елегантним облицима и нагнутим шиљатим носевима - неопходним ради видљивости између преласка стандардног режима лета на режим полетања и слетања - оба су постала симболи у ваздухопловству крајем 20. века.


26. децембра 1975. године Ту-144 је ушао у службу, превозећи пошту између Москве и тадашње казахстанске престонице Алма-Ате (сада Алмати). Две године касније превозио је прве путнике истом рутом. Лет од 3.200 километара трајао је око два сата - два пута брже од обичног лета.


Ту-144 креатори су имали велике планове за авион. Мапе су састављене за летове надзвучним брзинама којима се повезује Москва са целим светом, укључујући Европу, Јапан и Кубу. Али му није било суђено да тако буде - једини пут када је авион летео изван Совјетског Савеза било је на три аеромитинга у Ле Бурже седамдесетих година, а један од тих летова се завршио падом у којем је погинуло 14 људи.


Још двоје је погинуло приликом несрећног слетања 1978. Због проблема са сигурношћу и непрофитабилности, Ту-144 је окончао своју каријеру за превоз путника након само осам месеци и 55 летова. Повремено је превозио терет до 1999. године, када је заувек повучен - четири године пре Конкорда.

Буран, совјетски шатл

Један од начина да се настави са употребом Ту-144 била је његова употреба за обуку посада за совјетски космички брод Буран (мећава на руском). Осмишљен 1973. године, Буран је требало да се супротстави америчком програму космичких шатлова, превозећи посаде и терет у орбиту и назад.



Развој је захтевао огромне напоре, укључујући око 2,5 милиона људи из целог Совјетског Савеза. Први лет био је заказан за 1984. годину, али је морао да се одложи, све док 1988. године Буран није коначно зарулао пистом у небо. Бурана је носила ракета Енергиа - најмоћнија ракета Совјетског Савеза икада направљена.



Буранов први и једини лет био је јединствен по томе што је био без посаде, контролисан са земље из контролног центра. Извршио је два лета око Земље за четири часа те безбедно слетео, и то заувек. Како се Совјетски Савез распао, финансије су приморале да програм буде суспендован на неодређено време 1993. године.

Ан-225 Мрија, најтежи авион икада направљен

Бурана на својим леђима носио је Антонов Ан-225 Мрија ("сан" на украјинском). Дизајниран у Украјинској Совјетској Републици са почетном сврхом ношења совјетског космичког шатла, направио је свој први лет 1988. године и ушао у потпуну употребу 1989. године.


Са својом импресивном дужином од 84 метра и распоном крила од 88,4 метра, авион је један од највећих авиона који постоје.

Украјинска Мрија на аеромитингу у Москви 2001. године ©  Спутник / Дмитриј Коробејников

Само је једна од тих летећих грдосија икада направљена, а у изградњу су уложиле напоре компаније из неколико градова широм Русије и Украјине (у то време све део Совјетског Савеза). Способан да понесе 390 тона терета, омогућио је ваздушни превоз за ствари које су раније биле претешке и гломазне.

Једна и једина Мрија остала је оперативна до данашњег дана, а са њом управља украјинска авиокомпанија Антонов и уговорено је да се авионом превози масивна индустријска и војна опрема.

Каспијско чудовиште

Прије Мрије, рекорд у тежини товара држао је КМ (скраћено од "Корабл-макет", или "прототип брода") - јединствена совјетска летелица изграђена шездесетих година.


Додуше, у пракси није носила толики терет високо, јер је дизајнирана да лети ниско.

Названа "Каспијско чудовиште" (што је такође скраћено КМ на руском), могла је носити до 304 тоне терета и да се креће брзином од преко 400 km/h. Развијена је и изграђена у тајности, а током 15 година су вршена тестирања на Каспијском мору.

Пуњење горивом Каспијског чудовишта ©  RTD

Године 1980., исте године када је творац летелице преминуо од повреда током тестирања друге  летелице, Каспијско чудовиште је такође уништено. Грешком пилота летелица је оштећена и плутајући на води неколико дана, на крају је потонула. Никада није извучена на површину.


Лењин, први нуклеарни ледоломац

Године 1957. Совјетски Савез је додао револуционарну искру у пракси чишћења замрзнутих морских путева, пуштајући у рад први нуклеарни брод на свету. Комбинација две ствари којих Русија има у изобиљу - лед и уранијум - био је Лењин, ледоломац који је започео јединствени тренд у бродоградњи.


Брод су покретала два реактора и четири турбине, а чистио је лед дуж северних обала Совјетског Савеа више од 30 година и пловио даље на север од било којег брода раније. Пензионисан је 1989. године, јер му је и труп био истањен због свих ледова које је преорао, те је постао плутајући музеј у граду Мурманску.


Совјетски Савез је био, а Русија остаје једина земља која је изградила и користила ледоломце на нуклеарни погон. Од времена Лењина изграђено је укупно десет, од којих је пет оперативно и данас, а такође се граде нови.


Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

Зашто је Камаз најбољи на свету?

2019-12-06 15:44:47

Камаз је један од најмоћнијих камиона на свету. Поред тога што превози терет он је и незаменљиви помоћник војске и полиције, и вишекратни шампион маратонског релија...

На траси крака гасовода „Турски ток“ који пролази кроз Србију откривене 54 археолошке локације

2019-12-01 10:17:30

Tоком припремних радова пронађени су бројни артефакти из далеке прошлости. Ово је дописнику агенције ТАСС речено из службе за односе са јавношћу главног извођача радова на овом цевоводу, компаније...

Компанија НИС седму годину заредом генерални спонзор Фестивала науке

2019-11-28 15:48:14

Фестивал науке од 5. до 8. децембра на Београдском сајму

Др Лазар Давидовић изабран за члана Руске академије наука

2019-11-27 22:19:24

Српски васкуларни хирург Лазар Давидовић изабран је за иностраног члана Руске академије наука, саопштено је на званичној интернет адреси те институције, преноси Танјуг. Давидовића, који је директор...

„Калашњиков“ представио електрични мотоцикл

2019-11-27 07:11:00

Руска компанија "Ростех" која је у саставу концерна "Калашњиков" представила је на сајму "Пројекторија" најновији електрични мотоцикл "Калашњиков", рекао је новинарима Олег Јевтушенко, извршни директор државне корпорације...

Путин: Цео свет стоји на ивици технолошког пробоја

2019-11-26 07:30:45

Председник Владимир Путин је рекао да је свет на ивици капиталних промена повезаних са високом технологијом, те да је важно да млади људи могу одлучити где...

АвтоВАЗ започео производњу обновљене Ладе 4Х4

2019-11-22 08:01:17

Највећи руски произвођач аутомобила АвтоВАЗ започео је производњу чувеног теренца Лада 4Х4 са обновљеним ентеријером. Како преносе руски медији, компанија је 18. новембра почела предсеријску производњу, избацујући...

Русија планира да у уведе брзи интернет у авионима и возовима

2019-11-21 09:50:19

Русија планира да у авионима и возовима уведе брзи интернет, саопштила је прес-служба Националне технолошке иницијативе. Аутори пројекта намеравају да бежични систем буде компатибилан са актуелним стандардима...

Изградња торња и насеља „Никола Тесла“ на Ртњу у фази пројектовања

2019-11-17 09:13:52

Изградња торња и насеља "Никола Тесла" на планини Ртањ у фази је пројектовања, а почетак градње се очекује на пролеће. Пројекат ће реализовати руски Институт за физику...

РТ: Коначно ћемо имати начина да нађемо мистериозну планету Девет, али постоји цака...

2019-11-15 07:16:18

Мистериозна планета Девет, непозната огромна маса која вреба на ивици нашег Сунчевог система, годинама је очаралавала научнике и оне склоне теоријама завере, али коначно можемо имати...

rt nauka

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: