„Све или ништа“: Како је совјетски пилот на ловцу МиГ-21ПФМ побегао са НАТО аеродрома?

Објављено: 15.11.2020.год.
фото: Слободан Ђукић / Russia beyond

Пре 53 године одиграо се несвакидашњи догађај који је ушао у анале совјетског ратног ваздухопловства. Наиме, „ганц“ нова модификација ловачког авиона МиГ-21ПФМ је грешком пилота који је управљао овом летелицом, слетела на ваздухопловну базу НАТО у Западном Берлину. Оно што је потом уследило, ушло је историју која се и даље препричава.


13.фебруар 1967. године спада у датуме који се налазе у аналима Групе совјетске војске која је била ставионирана у Немачкој. Тог дана се догодила ванредна ситуација, чије последице су могле да постану веома озбиљне. На аеродрому Тегељ који се налазио у француској зони окупације Западног Берлина слетело је у то време тајни совјетски ловачки авион (нешто попут ловца Су-35С у данашње време). Авион је био апсолутно нов, тек скинут са „производне траке“ ваздухопловне фабрике „Знамя Труда“ која се налазила у близини Москве. Авионом је управљао капетан-пилот Фјодор Григорјев- преноси интернет портал РГ, пише 
Russia beyond. 


Немачка Демократска Република је била западна упоришна тачка Источног блока. На њеном подручју је била размештена моћна групација совјетске армије. Руководство СССР-а је имало перманентан фокус да максимално технички унапреди ове јединице најновијом борбеном техником и наоружањем, које су се по свом саставу и опреми могле назавати елитним саставима совјетске армије. Немачки пилоти су заједно са својим колегама из СССР-а 24ч дежурали на граници, пресецајући дејства НАТО авиона.

Почетком 1967.године у ваздухоповној фабрици КБ Микояна у Луховицама, где је годину дана раније кренула производња експортне варијанте ловачког авиона МиГ-21, завршено је комплетирање последње модификације овог авиона која је носила ознаку МиГ-21ПФМ, и који су требали да крену пут Источне Немачке. На авиону је монтирано ново катапултирајуће седиште, унапређен нападно-навигациони систем, ловац је добио веома важну могућност да употребљава ракете са радарским навођењем. На летелицу је поново уграђен ваздухопловни топ који се у то време сматрао застарелим наоружањем. Међутим, ову тврдњу су демонатовала реална борбена искуства која су настала у том периоду, када је у питању тактика блиске ваздушне борбе. На њега је у воду посебног носача монтиран контејнер са топом калибра 23мм и борбеним комплетом. У генералним цртама, радило се о веома озбиљној верзији ове летелице.

Пилоти који су се налазили у саставу 16-те гардијске ловачке ваздухопловне дивизије су ималу задатак да пребаце ове авионе на своја нова формацијска места базирања, која су се налазила на територији Немачке Демократске Републике. Командант летећег одељења кога су чинила четири ловца МиГ-21ПФМ је био капетан Григорјев. Из Луховица до Минска ова група је летела без икаквих проблема, где се спустила на један од војних аеродрома и снабдела горивом. Следећег дана су кренули даље. Међутим , поставља се питање зашто је ова група уместо на аеродром Темплин (Бранденбург) што је била уобичајена дестинација, упућена на аеродром Котбус који се налазио знатно јужније.

Током лета дошло је до проблема у оријентацији. Авиони су угледали Берлин и осветљени аеродром где је један од пилота ловачког одељења покушао да ступи у контакт са његовим диспечером. Међутим, са друге стране није било одговора. Пилот је помислио да је у питању квар на радио-станици, и самостално кренуо у слетање. Остатак групе је кренуо даље ка аеродрому Котбус, помисливши да је капетан Григорјев скратио свој пут услед проблема на летелици. Међутим, како се касније испоставило, совјетски пилот је са ловачким авионом последње модификације МиГ-21ПФМ и са јасним обележјима на својим крилним и репним површинама (црвена звезда петокрака) слетео право на аеродром Тегел, који се налазио у зони Западног Берлина (француска зона окупације) и где се базирала борбена авијација НАТО.

Након слетања совјетски пилот је открио да је направио страшну грешку. Око њега су се на стајанци налазили типови авиона којих нису били у наоружању совјетске авијације, са јасним ознакама РВ Фрацуске и САД. МиГ-21 је одбацио кочиони падобран, окренуо се за 180 степени и покушао поново да узлети са дела писте на коју је и слетео. Међутим, полетно-слетна стаза на аеродрому је у међувремену забаракадирана свим расположивим теренским и ватрогасним возилама, који су се налазила на њему. Људство које је опслуживало овај аеродром није могло да верује чега су судионици.

Није било времена за никакве калкулације. Морало се кренути на све или ништа. Ловац је поново кренуо да повећава своју брзину. Капетан Григорјев је укључио додатно сагоревање мотора и потерао га до максимума. Захваљујући најновијој модификацији, ловац МиГ-21ПФМ је могао да користи и писте које нису асфалтиране. На летелици је унапређен систем за проток ваздуха, чиме су полетно-слетне карактеристике авиона постале значајно боље у односу на раније верзије ове летелице. Авион је уз невиђену грмљавину свог мотора успео да полети на запрепашћење свих који су гледали ту сцену.

Ускоро се капетан Григорјев са својом летелицом нашао на писти аеродрома у Котбусу. Командант 16-те гардијске ловачке ваздухопловне дивизије му је рекао да је „његово слетање на аеродром Тегел била глупост, али и да је његово извлачење из целе ситуације дело за сваки респект“, одбивши да казни свог пилота. У целој причи је помогла и чињеница да је капетан Григорјев три године раније са својим авионом МиГ-19 успео да обори америчку извиђачку летелицу Douglas RB-66 у рејону града Магдебург.

Russia beyond

Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

Џиновска табла и живе фигуре: Како је изгледала најнеобичнија шаховска партија у СССР-у

2021-02-28 08:17:59

1924. године на најпознатијој локацији у Лењинграду појавила се џиновска шаховска табла. На хиљаде гледалаца окупило се да прати необичан догађај.

РТ: Нагази! Руске дипломате на дресини напустиле Северну Кореју

2021-02-26 05:52:06

Са затвореним границама због пандемије коронавируса, дипломате руске мисије у Пјонгјангу морале су да се користе дресином како би се из Северне Кореје вратиле кући. Северна Кореја...

Како је Русија изгледала пре 90 година

2021-02-21 09:11:34

Зашто је 1931. година битна за историју Русије? Како су тада људи изгледали? Шта се дешавало на улицама руских градова?

Четири најпознатија руска издајника

2021-02-14 08:25:58

Највише штете својој земљи је нанео колаборациониста Андреј Власов. Он је допринео томе да на десетине хиљаде совјетских ратних заробљеника крене у борбу против своје отаџбине на страни нациста.

Како је КГБ тајно дискредитовао чилеанског диктатор Аугуста Пиночеа

2021-02-14 08:08:38

Угледни амерички новинар Џек Андерсон имао је иза себе лоше искуство са државним агенцијама као што су FBI и CIA, па чак и са Белом кућом....

Како и зашто се врше подземне нуклеарне пробе?

2021-02-13 11:13:28

Кратко упутство на тему како изазвати земљотрес и тектонске поремећаје После прве експлозије совјетске атомске бомбе 29. августа 1949. године један од учесника овог пројекта, Кешрим Бозтајев, написао...

Како живи једини град на поларном кругу?

2021-01-30 09:52:10

У Салехарду људи кажу да арктичке хладноће подносе боље од летњих врућина и да их живот у тешким условима чини јачим.

Московљанка ронила 85 метара испод леда залеђеног Бајкала

2021-01-12 08:48:20

На Бајкалу је постављен јединствени рекорд. Московљанка Јекатерина Некрасова заронила је у део незамрзнуте воде и испливала 85 метара испод леда, преноси телевизија „Звезда“. Девојка то учинила...

Како је настао „руски рулет“ - бесмислено поигравање са животом?

2021-01-10 09:51:04

Постоји претпоставка да се руски рулет појавио у царској армији као релативно безазлен трик који је лако могао да импресионира присутне.

Завирите у руске историјске авионе из угла чувеног фотографа Саше Генциса

2021-01-10 09:44:38

Желите ли да се осећате као совјетски пилот и виртуелно се нађете за командама чувених авиона и хеликоптера из збирки музеја Ратног ваздухопловства Русије? На правом...

rt - zanimljivosti
baner rakija desno zanimqljivosti
baner apartman desno / zanimljivosti
baner obzor desno - zanimljivosti

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: