Најнеобичнија тролејбуска линија на свету

Објављено: 25.11.2016.год.
Илустрација: Lori/Legion-Media
Туристкиње из Немачке путовале су до Јалте тролејбусом скоро 100 км кроз планине и дуж мора, уместо да дођу таксијем.


Чим смо авионом допутовале у Симферопољ из Москве и изашле из аеродрома, одмах нас је салетела гомила таксиста и понудила да нас одвезе у било који град полуострва, било у Алушту, у Севастопољ или Бахчисарај. Ми смо, међутим, унапред одлучиле да успут испробамо једну необичну знаменитост Крима – најдужу тролејбуску линију на свету, од Симферопоља до Јалте.

Сваких 20 минута тролејбус број 52 креће на јужну обалу Крима и то путовање кошта само 129 рубаља. Полазна станица је близу аеродрома. За три сата он треба да превали 96 километара кроз град Симферопољ преко Кримских планина и дуж Црноморског приморја. Кримски тролејбус је једини тролејбус на свету који саобраћа кроз планину.

Илустрација: ТАССИлустрација: ТАСС

То је најјефтинији начин да се из Симферопоља дође на туристичку јужну обалу Крима, али је зато и најспорији. Зашто је то туристима уопште потребно? Зато што на тај начин они на миру и детаљно могу да посматрају и људе, и природу која се успут постепено мења.

Брзо смо купиле карте у малом белом киоску поред станице. Тролејбус је био готово празан. Само један старији пар је чекао полазак. Возач је била жена. На Криму и у целој Русији, из неког разлога, тролејбусе возе углавном жене. Она је најпре опрала прозоре, а затим је проверила карте, и тролејбус је најзад кренуо. Наше путовање је почело.

 

Илустрација: ТАССИлустрација: ТАСС

Кроз Симферопољ

Од аеродрома пут води право у центар Симферопоља. Док смо кроз прозоре разгледале брда у даљини, на другој траци коловоза су грађевинске машине проширивале и асфалтирале улицу. На станицама улазе нови путници: радници, ђаци са ранчевима и баке са торбама.

Крећемо се полако, без журбе прелазимо мост преко железничких шина. Близу зграде железничке станице нема ни живе душе. Перони су пусти. „Ништа овде код нас не саобраћа“, каже ми један путник. „Ујутро само два-три међуградска електрична воза и то је све“. Путнички возови су укинути после референдума 2014. године.

Прошли смо аутобуску станицу где је, напротив, пуно народа: људи журе, једу, вичу, купују карте и у последњем часу ускачу у аутобусе. Наш тролејбус је сада већ препун. Преко пута седоше два ђака, а ту приђоше и две баке. Ђаци устадоше и понудише им место, а оне им се захвалише. Затим уследише бескрајни разговори о времену, путевима и предстојећем викенду.

Крећемо се главном и најдужом градском улицом која се зове Кијевска. Симферопољ је неочекивано сив град: пуно је шаренила у плакатима, рекламама, људима и градилиштима, а саме зграде су сиве. Свуда унаоколо је пешчана прашина коју разноси касни јесењи ветар. Ђаци преко пута нас заједно једу белу чоколаду. Тролејбус излази из центра града и улази у село.

Тролејбуси саобраћају овом линијом већ преко 50 година. Први део линије, Симферопољ – Алушта, отворен је 1959. године, а наставак до Јалте 1961. И сада путовање траје исто колико је трајало и тада. Променила су се само возила. Пре 40 година по кримским планинама су саобраћали модели марке „Шкода“, а данас су то руски тролејбуси, на пример нови „Авангард“ Вологодске фабрике са ниским подом.

 

Илустрација: Lori/Legion-MediaИлустрација: Lori/Legion-Media

Кроз планине

Изненада се на видику појавише планине. Тролејбус полако и спокојно вијуга по серпентинама. Са десне и леве стране су литице и шуме. „Колико ли овде има печурака, а како би се високо требало попети да се уберу?“, помислих ја.

У једном тренутку пут постаде стрм и тролејбус поче да „стење“. Негде усред Кримских планина наиђосмо на велики крст. То смо се ми попели на контолну, тј. највишу тачку тролејбуске линије која се зове Переваљно. Налази се на 752 м изнад нивоа мора. Ту је подигнут споменик тролејбусу. Ово место је било граница изнад које први руски тролејбуси нису могли да се крећу. У међувремену је тролејбус попуњен до краја. Више нема места ни за стајање. Даље се спуштамо према мору.

 

Илустрација: Lori/Legion-MediaИлустрација: Lori/Legion-Media

Спуст према мору

Море почиње одмах после Алуште, првог одмаралишта на нашем путу. Жену за воланом заменила је колегиница. У тролејбусу је гужва постала већ скоро неподношљива јер се на станицама овдашњим житељима придружује све више туриста. „Где је станица Ботаничка башта?“, пита једна путница. „У Никити, показаћу вам“, одговара неко. Њему се придружује други: „И ја тамо излазим, показаћу вам“. До Никитске ботаничке баште остаје неколико километара у правцу Јалте, али узнемирени туристи још много пута питају да нису можда прошли ту станицу.

 

Илустрација: Lori/Legion-MediaИлустрација: Lori/Legion-Media

У Европи је ретко где толика гужва у јавном саобраћају. Због тога су Европљанима занимљиве ситуације у аутобусима, возовима или тролејбусима, које иритирају многе Русе. То је исто као у вагонима без купеа: возићете се недељу дана од Москве до Владивостока, али ћете зато моћи да се упознате са локалним становништвом, у зависности од тога колико знате руски језик. За упознавање земље није довољно возити се таксијем до хотела и ићи на екскурзије.

 

Илустрација: Lori/Legion-MediaИлустрација: Lori/Legion-Media

Од Алуште до Јалте има 33 км и пут води дуж стрме обале Црног мора. Ту и тамо наилазимо на шаторе са сувенирима, поврћем, воћем и вином. У сваком насељу пут се час удаљава од обале и пење увис, час се опет спушта и приближава мору. Кримска тролејбуска линија помало подсећа на „воз смрти“.

Пролазимо поред Масандровског дворца, омладинског кампа „Артек“ и Ботаничке баште, и свуда излазе и улазе туристи. Многи носе фотоапарате и наочаре за сунце. Са леве стране кроз прозор тролејбуса видимо кримске градиће и доле велико и сјајно море. Са десне стране су виногради и резиденције њихових власника.

Илустрација: ТАССИлустрација: ТАСС
Прођосмо последњи спуск поред винарије „Массандра“ и изађосмо на Јалтинску аутобуску станицу. Поново нас салећу гомиле таксиста. Ми смо „туристи-почетници“ на Криму, али смо током свог „тролејбуског путовања“ сазнали да ће одмор на Криму бити препун лепих пејзажа и добрих, опуштених људи.

Пеги Лохсе,Руска реч


Коментари (1) Додај коментар

Остале вести из рубрике

Ризница московског метроа: Пет незаобилазних станица Плаве линије

2017-08-18 08:52:11

Ових пет изузетних станица Арбатско-покровске линије московског метроа подстаћи ће вас да завирите у уџбенике историје. Арбатска Станицу Арбатска пројектовао је совјетски архитекта Михаил Пољаков. Он је између...

Руска историја у малом: Једнодневно путовање по Московској области

2017-08-17 20:23:28

Московска област је препуна лепих и незаборавних места. „Руска реч” вас води у околину престонице, кроз руске градиће и села са хиљадугодишњом историјом. 1. Древна лепота Коломне Московски...

Највеће у Европи: Пешчане дине Куршске превлаке високе као солитери

2017-08-15 16:28:09

Пешчано острво које је пре 200 година доживело еколошку катастрофу данас је постало популарни национални парк.   Највеће дине у Европи налазе се у најмањем националном парку Русије...

Пет разлога да посетите најзанимљивији мост у Санкт Петербургу

2017-08-14 10:25:44

„Види Напуљ па умри”, гласи италијанска крилатица. У руској варијанти она звучи овако: види подизање покретних мостова на реци Неви па се пресели у Санкт Петербург....

Катар увео безвизни режим за грађане 80 држава

2017-08-10 10:06:08

Како би стимулисао ваздушни саобраћај и туризам у земљи која је тренутно изолована због оптужби суседа за подршку тероризму, Катар је увео безвизни режим за грађане...

Викенд у Великом Перму: Заволећете Урал за 48 сати

2017-08-09 08:58:47

Перм се налази 1.450 км североисточно од Москве, на реци Ками. То је индустријски центар и један од највећих културних центара Русије. На подручју око града...

Како данас изгледају племићка имања из царског периода?

2017-07-31 08:19:42

Племићка имања као важан део руске културне баштине су у совјетском периоду била опустошена и запуштена. Сада руска влада пружа могућност грађанима да дају допринос враћању...

Благо московског метроа: Пет станица Црвене линије које не треба пропустити

2017-07-30 13:00:49

Сокољническаја (позната и као Црвена линија) прва је линија Московског метроа и данас има 22 станице. „Руска реч“ вам представља њених пет најзанимљивијих станица. СокољникиСокољники / Legion...

Пут у дивљину: Девет савета за обилазак Алтајског краја

2017-07-23 08:58:18

Путовање у земљу прелепих предела

Од Камчатке до Калињинграда: Живот у земљи са 11 временских зона

2017-07-22 09:43:42

Шта се дешава када се затворе продавнице, а нисте стигли да купите алкохол? Ништа посебно, само скокнете у суседну временску зону!

rt turizam
РР банер туризам

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости:

Восток пита


Да ли подржавате предложену поделу Косова мимо Резоулуције 1244?