Пет најбољих совјетских немих филмова који се убрајају међу ремек-дела светске кинематографије

Објављено: 13.09.2020.год.
фото: © Яков Протазанов/Межрабпом-Русь,1924 / Russia beyond


Ово су најзначајнији неми филмови настали у СССР-у, од ексцентричне научне фантастике до авангардне драме о револуцији, пише Russia beyond.

„Аелитаˮ(1924), Јаков Протазанов

„Аелитаˮ је снажно утицала на своје време, приказујући још 1924. године провокативну научнофантастичну причу о лету у космос и међупланетарним ратовима. У овој слободној адаптацији истоименог романа Алексеја Толстоја на необичан начин се преплићу живописне сцене из свакодневице московског живота првих година економских реформи Земље Совјета са фантастичним епизодама о лету на Марс и сусрету са владарком црвене планете Аелитом. Као што се могло и очекивати, у заплету се појављује и епизода о покушају устанка пролетерског дела Марсоваца против својих израбљивача. 
 

Овај Ејзенштајнов филм заснован на стварним догађајима постао је један од највише цитираних у светској култури. Ремек-дело, које је 27-годишњи Ејзенштајн снимио по државном налогу поводом јубилеја прве руске револуције, било је револуционарно по форми, па чак и по музици.  Компоновао ју је Едмунд Мајзел, берлински композитор-футуриста. Одмах после сензационалне премијере у Бољшом театру овај филм је земљу тренутно лансирао међу водеће филмске стваралачке силе и постао дуготрајно оруђе совјетске пропаганде – толико је моћан био новаторски филмски језик. Колико је само вредела ручно обојена црвена совјетска застава у преко сто кадрова филма! У доба црно-белог филма то је имало запањујући ефекат.

„Мајкаˮ (1927), Всеволод Пудовкин

Још један горостас совјетског немог филма био је Всеволод Пудовкин. Новајлија у филмском студију, видео је развој филма на потпуно другачији начин него већина угледних савременика. 1929. године он је снимио „Мајкуˮ по истоименом роману Максима Горког, драму о устанку пролетаријата и судбини једне породице. Његов главни поступак при осликавање јунака није била глума, него монтажа, што је био повод да за Пудовкина касније кажу: „Он је у филму учинио оно што је Дикенс извео у романима.ˮ

1978. године филмски критичари су „Мајкуˮ поставили на треће место у списку сто најбољих филмова у историји кинематографије, а оснивач Америчке филмске академије Даглас Фербанкс је с разлогом рекао: „После 'Оклопњаче Потемкин' сам се плашио да гледам совјетске филмове, јер сам мислио да је 'Потемкин' јединствена појава, али сад сам се уверио да СССР може да снима изванредне филмове и да 'Мајка' у кинематографском смислу заузима веома високо место.ˮ

„Човек са филмском камеромˮ (1929), Дзига Вертов

Дзига Вертов се у епохи револуционарне авангарде издвајао особитим редикализмом. Пре 90 година његов филм је доживео дебакл, за савременике је био превише шокантан. У суштини, сваки  Вертовљев филм у то доба („Кино-окоˮ, „Шестина светаˮ и други) био је покушај да се традиционална кинематографија уништи и створи нова „оптикаˮ. Документарни филм „Човек са филмском камеромˮ био је врхунац ових експеримената.
 

Неми низови фрагмената градског живота обичног човека у СССР-у, од којих неки трају само један секунд, показали су сав спектар уметничких трагања Вертова у филмском језику: од убрзаног снимка до кадрова у огледалу. Временом је ово остварење постало својеврстан манифест и практичан приручник за филмаџије широм света. Заправо, Вертов је то и желео, написавши: „Овај експериментални рад има за циљ стварање истинског међународног апсолутног језика филма на основу његовог потпуног одвајања од језика позоришта и књижевности.ˮ

„Земљаˮ (1930), Александар Довженко

„Земљаˮ је први совјетски филм о колективизацији. Сиже се ослања на класни сукоб кулака (богатих сељака) и сиротиње, али у његовој основи лежи грандиозни процес преуређења света: прелазак од пољопривредне заједнице до индустријализације. „Никада више неће бити као што је некад билоˮ - гласи напомена у сценарију Довженка, која у пуној мери описује лајт-мотив филма.

У обичном совјетском селу први пут се појављује трактор који ће узорати симболичну границу између приватне и колективне својине, а у селу у којем се деценијама пре тога ништа није мењало десиће се низ драматичних догађаја. 

За Довжека, као и за многе његове савременике, револуција је била догађај који улива наду, почетна тачка за промене на које се одавно чекало. Зато у филму налазимо бројна порицања симбола прошлости, између осталог, и традиционалне религије. Али чак и идеолошки занос није у своје време заштитио „Земљуˮ од критике. Тек после четрдесет година масовно је приказана комплетна оригинална верзија филма и то због натурализма који је био неприхватљив за совјетску цензуру. На пример, у једној епизоди филма сељаци резервоар трактора пуне сопственом мокраћом, „уздижућиˮ га овим „паганским ритуаломˮ до статуса домаће животиње, или у другој епизоди обнажена невеста оплакује убијеног младожењу. Међутим, на Западу је овај филм препознат као један од најпоетичнијих у светској кинематографији. 2015. године Унеско је „Земљуˮ уврстио међу ремек-дела филмског стваралаштва.

Јекатерина Синељшчикова, Russia beyond


Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

Драгоцености руских царева: Каква се ремек-дела чувају у „посебној ризници“ Историјског музеја?

2021-02-28 07:46:03

У посебном фонду музеја на Црвеном тргу чувају се уникатне драгоцености царске породице и руског племства, дела најбољих јувелира свог времена.

Руска газета: „Дара из Јасеноваца“ - српски одговор фалсификаторима историје

2021-02-24 08:45:22

23. фебруара, на Дан бранилаца отаџбине, заслужено су прослављени они који штите границе историје од ширења крила присталица рехабилитације фашизма, подржани од појединих снага на Западу. И опет, као у годинама Другог светског рата, у борби против „смеђе куге“ испоставило се да су наши геополитички савезници, Срби, раме уз раме са народима Русије. Ових дана је широј јавности представљен филм „Дара из Јасеновца“, редитеља Предрага Антонијевића, који је успех постигао на америчкој благајни, али је из политичких разлога искључен из даљег такмичења за Оскара.

Необичан неки свет: Завирите у објектив младих фотографа Русије

2021-02-21 09:00:37

У историји совјетске фотографије било је много мајстора са ауторском визијом, али је у многим фотографијама провејавала линија партије и неопходност пропаганде, тј. намештено срећна лица,...

Изложба „Ратна слика Србије у Другом светском рату, 1941–1945” отворена у крагујевачком меморијалном музеју

2021-02-16 08:06:20

 Поводом Дана државности Републике Србије и 45 година крагујевачког Меморијалног музеја "21. октобар", у тој установи културе вечерас је отворена изложба "Ратна слика Србије у Другом...

Уз подршку НИС-а отворен кабинет за руски језик у Шабачкој гимназији

2021-02-10 15:32:52

У Шабачкој гимназији отворен је кабинет за руски језик, чије је опремање и адаптацију подржала компанија НИС, у оквиру програма“Енергија знања“. Нова учионица је у потпуности...

Вечна борба између добра и зла

2021-02-09 16:49:36

Интервју са писцом Александром Конторивичем и једанаестогодишњом Фаином Савенковом, најмлађим чланом Савеза писаца Луганске Народне Републике

Догодине на Мећавнику: Додељене награде 14. Кустендорфа „Четрнаест година добрих вибрација и филмова“

2021-01-26 07:18:44

 Четрнаести Међународни филмски и музички фестивал Кустендорф завршен је доделом награда најбољим филмовима такмичарског програма. Чланови жирија Мики Манојловић, Аличе Рорвахер, Бруно Таријер и Мишел Аматје, одлучили...

Други дан 14. Кустендорфа: Редитељ Сузан Никјарели: Време убијених односа

2021-01-24 07:39:50

Такмичарски програм другог фестивалског дана чинили су филмови: „Доме, слатки доме“, редитељке Агате Пушч из Пољске, „Велика достигнућа“, редитеља Николе Вучинића из Црне Горе, „Такнуто-макнуто“, Вере...

Отворен 14. Кустенфорф: „Рекреирано расположење и идеја да је филм већи од живота“

2021-01-23 06:08:39

Четрнаести Међународни филмски и музички фестивал Кустендорф почео је вечерас на веб адреси kustendorf.online и трајаће до 25. јануара 2021. године. Уз кратко подсећање на претходне фестивале,...

Почиње Међународни филмски и музички фестивал Кустендорф

2021-01-22 08:00:40

Четрнаести Међународни филмски и музички фестивал Кустендорф почиње данас и трајаће до 25. јануара 2021. године. Ове године, фестивал се одржава онлајн и може да се...

rt kultura2
baner rakija desno kultura
baner apartman desno / kultura
baner obzor desno - kultura

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: